Skip to main content
فهرست مقالات

زیبایی شناسی

نویسنده:

مترجم:

(15 صفحه - از 88 تا 102)

کلید واژه های ماشینی : زیبایی، زیبایی‌شناختی، زیبایی‌شناسی، کانت، تجربهء زیبایی‌شناختی، تجربه، مشخصه‌های زیبایی‌شناختی، تجربهء زیبایی، واژگان، نگرش زیبایی‌شناختی

خلاصه ماشینی:

"کوهن در درجهء اول به این نکته اشاره داشت که تعریف سیبلی از مشخصه‌های‌ زیبایی‌شناختی،با نیاز به ذوق برای اطلاق صحیح،از پیش بیانگر این مطلب است که شرایط کافی در مشخصه‌های زیبایی شناختی وجود ندارد. اگر علاقه به ارزش و تجربه در اینجا جدایی ناپذیر است،پس چرا در پاسخ به این سؤال مطرح می‌شود که مشخصه‌های زیبایی‌ شناختی،نه تنها ارتباطی‌اند،بلکه نسبی هستند؟ از آنجا که افراد،برداشت‌های مختلفی از یک اثر دارند و در ارزیابی‌هایشان متفاوتند،آیا مشخصه‌های بنیادی غیرزیبایی‌شناختی می‌توانند مشخصه‌های زیبایی‌شناختی متفاوتی را دربارهء این افراد پدید آورند؟چرا فهم این مشخصه‌ها دارای ارزش منفی و مثبتند؟بعضی ارزش‌ ها مثل زیبایی و ناراحتی،در صورت فهمیده شدن،خوشحالی یا ناراحتی ایجاد می‌کنند،که‌ شامل واکنش مثبت یا منفی می‌شوند. دیوئی و بردزلی تجربهء زیبایی‌شناختی را تنها با واژگان مثبت شرح می‌دهند؛اما زماخ بر این‌ باور است که ما مشخصه‌های زیبایی شناختی منفی،مثل زشتی واندوه را هم تجربه می‌کنیم. در پرتو روابط بین مشخصه‌های عینی آثار و تجربهء زیبایی‌شناختی ناشی از این مشخصه‌ها، دلیل کافی برای تأکید بر تمایز و تمرکز بر تجربهء زیبایی‌شناختی،به عنوان اساس ارزیابی زیبایی‌ شناختی وجود دارد. با توجه به نظر استولنتیز مبنی بر اینکه ادراک زیبایی‌شناختی،جدایی شی‌ء از دیگر چیزها را خواهان است،کندال والتن و آرتور دانتو معتقدند که چگونگی طبقه‌بندی یک اثر هنری توسط فردی که منطبق با روایت تاریخی هنر است،تا حد زیادی مشخصه‌های زیبایی‌شناختی درک شده‌ را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. درگیری دقیق صرفا از طریق توجه ادراکی کامل به جزئیات و روابط پیچدهء درونی‌ ساختار شی‌ء حاصل نمی‌شود،بلکه به وسیلهء شناخت روابط تاریخی و بیرونی موجود در تجربهء زیبایی‌شناختی و دریافت خاصیت‌های معنایی ایجاد شده در این تعامل به وجود می‌آیند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.