Skip to main content
فهرست مقالات

شرق بهشت: بکت نهیلیست نیست

نویسنده:

(11 صفحه - از 11 تا 21)

کلید واژه های ماشینی : انتظار گودو، نمایش‌نامه، ولادیمر، استراگون، تکرار، پوتزو، بکت نهیلیست، عادت، اثر، فیلم

خلاصه ماشینی:

"حال آن‌که بکت در این اثر،کلام محوری اغرق‌آمیز لازمهء مدیوم تئاتر را آگاهانه به‌ خدمت مضمون درمی‌آورد و نمایشنامه‌ای می‌آفریند که نه تنها هنگام اجرا روی صحنه که به‌ عنوان یک اثر نمایشی ادبی هم بی‌نقص و کامل است و همین تلاش تحسین‌برانگیز،در انتظار گودو را به یک اثر هنری بی‌همتا و نمونه مبدل ساخته است. این احساس وادارمان می‌کند از خود بپرسیم:نکند همین بی‌توجهی دی‌دی و گوگو به این ارزش‌ها چنین مفلوک و بیچاره‌ شان کرده است؟ این ارزش‌ها از دین،کتاب مقدس و توبه گرفته تا اندیشه،شناخت و عمل به دانسته‌ها و حتی‌ مهم‌تر از همه،عمل برخلاف عادت‌ها و رفتارهای تکراری،همه را شامل می‌شود؛همهء آنچه‌ به زندگی معنا می‌دهد و آن‌را از پوچی می‌رهاند؛همهء آنچه ولادیمر و استراگون ندارند و طبعا در زندگی بی‌معنایی که فقط در سایهء گودویی موهوم معنا یافته است،دست و پا می‌زنند. او نیهیلیسم را مسخره می‌کند،آن هم نه به شکلی که ذره‌ای بوی شعار و انتقاد صریح بدهد؛زیرا بکت ضد منتقد است و این‌را نه فقط در مصاحبه‌ها و گفته‌هایش که در همین نمایشنامه هم مورد اشاره قرار می‌دهد،آنجا که دی‌دی و گوگو دهان به ناسزا می‌گشایند و آخرین ناسزایی که طرف مقابل را از پاسخ عاجز می‌کند،واژهء منتقد است: -استراگون(حرف را تمام می‌کند):منتقد! ارباب لاکی،پوتزو است‌ که برای او تعیین تکلیف می‌کند و دست‌کم او را بلاتکلیف رها نکرده است؛اما ارباب ولادیمر و استراگون اربابی است ناشناخته به نام گودو که بردگان خویش را بر سر وعده‌ای دروغین معلق‌ نگاه داشته و حتی تکلیفشان را هم مشخص نمی‌کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.