Skip to main content
فهرست مقالات

فلسفه و سبک

نویسنده:

مترجم:

(8 صفحه - از 44 تا 51)

کلید واژه های ماشینی : سبک، فلسفه، افلاطون، فیلسوف، زیبایی، فلسفه و سبک، متن، باور، سبک نوشتن فلسفی، سبک نوشتن

خلاصه ماشینی:

"این نکته درخور توجه است که ترس از اینکه در مورد توجه جدی قرار گرفتن موفق نشویم‌ و خصومتی که درپی آن،در قبال تلاش‌های صورت گرفته برای به ظاهر،زیبا کردن فلسفه پدید می‌آید،از مبحث علوم ماورای طبیعی که موجب بروز این موارد شده،بیشتر دوام آورده است. اما آنچه پشتوانهء این ترس و آن خصومت است،واقعا چیست؟آیا این امر متنی است که نمی‌تواند به نحوی،هم سرگرم کننده و هم ژرف باشد؟به نظر من،چنین نتیجه‌ای به بار نخواهد آمد؛زیرا اگر بر این باور باشیم که ژرفا ارتباطی با سبک ندارد و تحت تأثیر سبک روزمره نیست،پس چرا می‌ترسیم که گرفتار سبکی خوشایند شود؟ تا مدت‌هایی مدید،مردم بر این باور بودند که یک فیلم ژرف باید غم‌انگیز باشد. این امر موجب چیزی شبیه یک ایراد تعصب‌آمیز و احساساتی می‌شود؛ایرادی که نمی‌گوید چرا افلاطون گل‌ها یا پسران زیبا را دوست می‌داشت، بلکه می‌گوید آیا خود افلاطون یک نویسندهء جالب بود؛زیرا اگر امر بیرونی واقعا اهمیت نداشته‌ باشد،پس چرا ما مراقب جنبهء زیبایی‌شناختی گفت‌وگو هستیم؟افلاطون آشکارا مراقب این جنبه‌ بود. افلاطون مسلما گرفتار چنین ریسکی نبود؛زیرا در زمان وی،هیچ معیاری‌ برای آنچه فلسفه باید شبیه آن باشد،وجود نداشته است؛معیاری نظیر آنچه نوشته‌های او می‌توانست پاسخ آنها بوده باشد؛یعنی قطع نظر از همان نوشته‌های همسان،هیچ معیاری وجود نداشته است. چرا چنین است؟آیا علت این نیست که‌ باورمان این است که خوانندگان ما انسان‌هایی مانند ما،دوستان ما یا دانشجویان ما نیستند؟آیا احتمال نمی‌رود علتش این باشد که ما آنها را فیلسوفان واقعی تلقی نمی‌کنیم؛یعنی فیلسوفانی‌ که ظواهر سبک،آنها را به خود مشغول نمی‌کند؟ اکنون می‌خواهیم از یک سوء برداشت جلوگیری کنم."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.