چکیده:
شکی نیست که موفقیت آموزشی هر دانش آموزی تا حدودی وابسته به ویژگی های فردی او است، اما نباید فراموش کرد که دانش آموز به عنوان عضوی از مدرسه، خانواده واجتماعی، ممکن است به منابع و حمایت های مختلف دسترسی داشته باشد که در موفقیت آموزشی او تاثیر مهمی بیافریند. دیدگاه شبکه با مطالعه ی روابط اجتماعی بین مجموعه ای از افراد، به تحلیل ساخت اجتماعی می پردازد و ضمن توجه به کل ساخت، الگوی روابط موجود در داخل ساخت را نیز بررسی می کند. بنابر این نقطه تمرکز دیدگاه شبکه این است که به جای تاکید بر کنشگران و ویژگی های فردی انان، ساختار روابط بین کنشگران را مورد توجه قرار می دهد. در مقاله ی حاضر ابتدا به تعریف شبکه ی اجتماعی و کارکرد آن می پردازد. سپس به مثابه سرمایه ی اجتماعی فردی بررسی شده و در نهایت با استفاده ازتحلیل شبکه ای، چارچوب مفهومی جدیدی برای تبیین نابرابری آموزشی ارائه می گردد. از دیدگاه تحلیل شبکه ای، برخورداری از رابطه ی حمایتی با عاملان نهادی شرط لازم برای پیشرفت در نظام آموزشی و همچنین موفقیت شغلی در آینده است.
خلاصه ماشینی:
بنابراین نقطه تمرکز دیدگاه شبکه این است که به جای تأکید بر کنشگران و ویژگیهای فردی آنان،ساختار روابط بین کنشگران را مورد توجه قرار میدهد.
(1)- ztiowlreB dna namlleW (2)- erutcurts laicoS میتوان گفت که تأکید تحلیل شبکهای بر اثرات روابط اجتماعی بر رفتار افراد و گروهها زائد است.
دیدگاه شبکه با مطالعهی روابط اجتماعی بین مجموعهای از افراد،به تحلیل ساخت اجتماعی میپردازد و ضمن این که به کل ساخت توجه میکند،الگوی روابط موجود در داخل ساخت را نیز مورد بررسی قرار میدهد.
کارکردهای شبکه اجتماعی روابط و پیوندهای اجتماعی در نظریهی تحلیل شبکه به عنوان سرمایهی اجتماعی و دارایی فرد محسوب میشوند و فرد از طریق آنها میتواند بر منابع و حمایتهای موجود در این پیوندها دسترسی یابد،بنابراین کم و کیف روابط اجتماعی،میزان و نحوهی تعاملات و نوع حمایتهایی که ردوبدل میشود از اهمیت زیادی برخوردار است(صالحی،1384).
مطالعات حاکی از این است (1)- spihsnoitaler evitroppuS (2)- stnega lanoitutitsnI (3)- rehsiF dna reldaN,oluapeD &%09120TVTG091-G% که برای برقراری رابطه با عاملان نهادی همگروهی موانع روانی و فردی وجود دارد، نظیر فردگرایی افراطی1و هم یک گروه ساختاری،مثل فاصله اجتماعی و عدم اعتماد (آمس،21983،سانچز-یانکوفسکی،31991).
با الهام از نظریهی منابع اجتماعی،8که از سوی لین مطرح شده،نقش سرمایهی اجتماعی در کسب پایگاه اجتماعی را میتوان در قالب این گزاره مهم بیان کرد که دسترسی به پیوندهای اجتماعی و استفاده از آنها سبب میشود دانشآموز به منابع (1)- msilaudividni evissecxE (2)- semA (3)- ikswoknaJ-zehcnaS (4)- ssenuooisnoc laicoS (5)- noressaP dna ueidruoB (6)- ubgO (7)- noitatneiro krowteN (8)- yroehT ecruoseR laicoS ارزشمند و حمایت نهادی دست یابد که قبلا در اختیار نداشت.