چکیده:
مدیران گروه های آموزشی به عنوان حلقه مرتبط با مدیریت دانشگاهی، اعضای هیات علمی و دانشجویان از جایگاه حساس و ویژه ای در تحقق اهداف دانشگاهی برخوردارند. هدف این پژوهش ارائه الگویی برای افزایش اثربخشی مدیران گروه های آموزشی در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی است. این مطالعه بصورت پیمایش توصیفی ـ تحلیلی است و انتخاب نمونه (359=n) به روش طبقه ای و به صورت تصادفی در سطح واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی منطقه هشت انجام شده است. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته که بر محور مولفه ها و عوامل نظریه مدیریت سایبرنتیک در آموزش عالی تنظیم گردیده استفاده شد.
بر اساس یافته های پژوهش، عوامل اثربخشی مدیران گروه های آموزشی بر اساس نتایج تحلیل عاملی در قالب سیزده عامل دسته بندی گردید. همچنین نتایج تحلیل مسیر نشان داد که متغیرهای وارد شده به تحلیل در سطح 99/0 قادر به تبیین تغییرات متغیر وابسته یعنی میزان اثر بخشی مدیران گروه های آموزشی بوده و عامل بازسازی مداوم، بیشترین تاثیر را بر اثربخشی مدیران گروه دارد. تناسب مدل پیشنهادی نیز بر اساس نتایج حاصل از ضریب تعیین چندگانهR2 و نتایج بدست آمده از معادله تناسب تایید گردید. بر اساس یافته های جانبی پژوهش مشخص شد که متغیرهای جمعیت شناختی تاثیر قابل توجهی بر نتایج تحقیق نداشته اند.
Heads of departments، aserving as connections with university chancellors، faculty members and university students، play a crucial role in realization of academic goals. The present paper aims to present a pattern for effectiveness improvement of heads of departments in universities and higher education centers. This study was a descriptive-analytical survey. Using the stratified sampling method، the sample population (n=359) was selected randomlyfrom the branches of the Islamic Azad Universities indistrict 8. The data were collected using research-made questionnaires formulated based on components of cybernetic management theory in higher education.
The results of factor analysis showed that there are thirteen factors effective on effectiveness improvement of heads of departments. The results of the path analysis also indicated that the variables entered into the analysis at the level of 0.99 could explain variations in the dependent variable، i.e. the effectiveness of heads of departments، and that the factor of continuous reconstruction had the highest effect on the effectiveness of heads of departments. Appropriateness of the proposed model was confirmed by the results of the coefficient of multiple determination R2 and the equation of proportion. Other findings of the research showed that demographic variablesdid not have significant impact on the results of the study.