Skip to main content
فهرست مقالات

زاویه دید

نویسنده:

(14 صفحه - از 50 تا 63)

کلید واژه های ماشینی : رسانه، تلویزیون، تکنولوژی، دینی، انسان، پیام، فرهنگ، تصویر، تولید، غرب

خلاصه ماشینی: "بنابراین، باید گفت که این تکنولوژی، به یک معنا زاییده آن تفکر است یا دست کم رابطه‌ای بین فکر و فرهنگ و تکنولوژی وجود دارد. بنابراین، این فاصله فکری میان این‌که رسانه سکولاریستی است و این که مسلمانان می‌خواهند از این تکنولوژی جدید استفاده کنند و صبغه انسانی و الهی به آن بدهند، یک فاصله فکری و قدرتی است؛یعنی قدرت انسان، چه از نظر اندیشه‌ای و چه تسخیر این تکنولوژی در آن‌جا، از جنبه‌های سکولاریستی و فرهنگی غلبه کرده و خود غربیان توانسته اند بسیاری از اندیشه‌ها را که ریشه در سکولاریسم غربی دارد، با آن ابزار و تکنولوژی به نمایش درآورند؛اما ما هنوز در نیمه این راه هستیم. بعد در زمینه خود رسانه بحث می‌کنیم که تصویر و پیام رسانه‌ای تصویری چقدر می‌تواند بر معنا و مفهوم کامل یک لفظ یا یک معنای ذهنی یای یک پیام دینی که از جنبه‌های مختلف، کامل‌تر از پیام های دیگر است، منطبق باشد. این جاست که وقتی یک پیام خاص الهی مطرح می‌شود، هم از جهت رساندن آن به همه جا، خیلی ساده است و هم نیازی عمده ایجاد می‌شود؛زیرا همه افکار و اندیشه‌ها، به وسیله ابزار مختلف تصویری منتقل شده ولی هنوز انسان به تکامل نرسیده است. تکنولوژی چقدر می‌تواند با انسان رابطه برقرار کند؟انسان چه درجه وجودی از این ماده را می‌تواند تسخیر کند تا در خدمت اهدافش قرار گیرد در این زمینه، تئوری‌های مختلفی وجود دارند که مهم‌ترین آن‌ها بر جامعه، رسانه‌ها و فرهنگ‌های توده‌وار متکی است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.