خلاصه ماشینی:
"علاوه بر دستاوردهای جمهوری اسلامی در حوزهی المپیادهای جهانی در تقویت آموزش در ابعاد مختلف، باید از توسعهی مقاطع تحصیلی، توسعهی مدارس فنی و حرفهای، افزایش نرخ پوشش تحصیلی، ارتقای نرخ گذر تحصیلی، افزایش نرخ قبولی دانشآموزان، افزایش فضاهای آموزشی و کاهش تراکم دانشآموزان در کلاس، توسعهی آموزش کودکان استثنایی، توسعهی پرورش استعدادهای درخشان، توسعهی مدارس خارج از کشور، افزایش سطح تحصیلی معلمین و افزایش ارائهی خدمات به فرهنگیان، از جمله مواردی است که میتوان گفت انقلاب اسلامی در طول بیست سال نسبت به انقلاب مشروطه و رژیم سلطنتی در طول 70 سال، برتری قابل توجهی داشته است.
سال/مقطع 57 ـ 58 76 ـ 77 افزایش نسبت به سال 1377 ابتدایی 297/019/5 237/938/8 8/1 برابر راهنمایی 263/535/1 881/282/5 5/3 برابر دبیرستان 559/087/1 369/904/3 6/3 برابر جدول آمار تعداد دانشآموزان در مقاطع تحصیلی مختلف در دوران قبل و بعد از انقلاب آمار مذکور نشان میدهد که رشد افزایش دانشآموزان در مقاطع تحصیلی مختلف نسبت به دورهی قبل از انقلاب با توجه به شرایط کشور با آنچه که رژیم مشروطه در طول 70 سال برای جامعهی ایران به ارمغان آورد، قابل مقایسه نیست.
اگر قرار بود سیاستهایی را که رژیم پهلوی و رژیمهای قبل از آن (از انقلاب مشروطه به بعد) در ایران اجرا میکردند، منجر به دگرگونی قابل توجهی میشد و جایگاه کشور ما را در تولید علم و معرفت در جهان به منزلت حقیقی آن نزدیک میکرد، هفتاد سال حاکمیت نظام مشروطه فرصت کمی برای ایجاد چنین دگرگونیهایی نبود.
دگرگونیهای ناشی از حاکمیت جمهوری اسلامی ایران در طول بیست سال نشان داد که چه استعدادهای عمیقی به خاطر جهالت نظام مشروطهی سلطنتی از اوضاع جهان و ناتوانی در تولید علم و معرفت و رواج تقلید و تعطیلی عقل در این کشور به ورطهی نابودی کشیده شده بود."