Skip to main content
فهرست مقالات

رسانه ملی در افق هنجارگرایانه دینی

نویسنده:

(24 صفحه - از 3 تا 26)

کلیدواژه ها : رسانه ‌دینی ،رسانه ملی ،ارزیابی رسانه‌ای ،کیفیت رسانه‌ای ،سازمان‌های رسانه‌ای ،نظریه هنجاری

کلید واژه های ماشینی : رسانه‌ها ،رسانه ملی ،هنجاری ،ارزیابی ،صدا و سیما ،دینی ،کیفیت ،رسانه ملی جمهوری اسلامی ،پیام‌ها ،مخاطبان ،رادیو و تلویزیون ،فرهنگ ،نظریه‌های هنجاری رسانه‌ها ،وسایل ارتباط‌جمعی ،نقش اساسی رسانه‌ها ،سنجش ،جامعه ،برنامه‌های تلویزیونی ،رسانه ملی در افق ،رسانه‌ها در فرهنگ جوامع ،نقش ،پخش ،اجتماعی ،کارکرد وسایل ارتباط‌جمعی ،وسایل ارتباط‌جمعی رادیو و تلویزیون ،افق هنجارگرایانه دینی ،تحقیق ،نظریه بی‌هنجاری‌ها رسانه ،شورا ،نظام‌های ارزیابی کیفی برنامه‌های رادیو

: با توجه به تأثیر و نقش اساسی رسانه‌ها در فرهنگ جوامع، دقت و تأملی شایسته برای ایجاد ساز و کارهای مطلوب پیام رسانی مد نظر رسانه ملی جمهوری اسلامی (صدا و سیما) لازم است. چه اینکه رسانه ملی در مسیر تحقق مصداقی رسانه دینی نیازمند پیمودن مسیری طولانی تلاش و مجاهده علمی فراوانی است از این رو یکی از اقدام‌های جدی و لازم برای رسانه‌ها اصلاح و بهینه‌سازی نظارت و ارزیابی است که در آن هر سازمانی بدنبال رصد تحقیق اهداف خویش است. علاوه بر سابقه ارزیابی رسانه‌ای، توجه تحقیقات رسانه‌ای مربوط به مقوله کیفیت رسانه‌ای نیز بیش از پیش بیانگر چنین واقعیتی است. از طرفی امروز، نظریه‌های هنجاری رسانه‌ای به عنوان مؤیدی جدی بر لزوم هنجارگرایی رسانه‌ها مطرح شده است و نظریه بی‌هنجاری‌ها رسانه را با سئوالات جدی مواجه کرده است. در مقام عمل نیز شاهدیم که کشورهای مختلف نیز از طریق ایجاد ساز و کارهای ارزیابی بدنبال مطلوب‌سازی و بهینه‌سازی بهره‌برداری از رسانه‌ها در راستای اهداف و آرمان‌های ملی و سازمانی خود هستند. رسانه‌ ملی جمهوری اسلامی نیز آن‌گونه که در قانون اساسی، اساسنامه و بیان رهبران انقلاب آمده است ملتزم به رعایت هنجارهای ارزشی منبعث از شریعت و اهداف عالیه نظام مقدس جمهوری اسلامی است که به عنوان شاخص کلیدی در ارزیابی آن بایستی لحاظ شود.

خلاصه ماشینی:

"4-3- نقش و کارکرد تفریحی و سرگرمی همان‌طوری که قبلا ذکر شد وسایل ارتباط جمعی به طور معمول با زمان فراغت انسان‌ها برخورد می‌کنند، از طرفی توجه فراوان به تامین اوقات فراغت بیشتر و استفاده از این اوقات سبب شده که انسان تدریجا به سوی یک نوع «تمدن فراغت» گام بر دارد و با کاهش ساعت‌های کار و ایجاد وسایل سرگرمی از زندگی خود بیشتر لذت ببرد چه اینکه امروزه وسایل ارتباط جمعی به عنوان مهمترین ابزار تفریحی و سرگرمی افراد به شمار می‌آید، که از طریق پخش برنامه‌های سرگرم کننده، بر الگوی رفتاری اوقات فراغت انسان تأثیر می‌گذارد. 9- رسانه ملی در افق هنجارگرایانه دینی در دنیای غرب به دلیل وجود تنش‌زدایی دائمی سیستم، ناشی از اجبار طبقات پائین و متوسط به کار دائم رسانه‌های ارتباطی و بویژه رادیو و تلویزیون نقش تحدیر روانی و سرگرم سازی توده جامعه را بازی می‌کند و این در حالی است که نظام اسلامی با نگاه تربیتی خود سرگرمی صرف را به عنوان رسالت رسانه اسلامی تأیید نمی‌کند و از این منظر رسانه را به عنوان یک دانشگاه عمومی، پر اهمیت می‌داند که هدفش تهذیب آحاد جامعه و تسهیل زمینه‌های فرهنگی و تعالی روحی آنهاست بر این اساس نقطه اوجی که برای صدا و سیما متصور است انطباق کامل آن با رسالت ارزش‌گستری و نیز رسوخ و نفوذ دادن اسلام ناب و همه ملحقاتش در زندگی مخاطبان است (مؤسسه تحقیقاتی و فرهنگی مفید قم، 1383، ص 361)."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.