چکیده:
«مهندسی ارزش» به عنوان رویکردی خلاق و اثربخش در سالهای اخیر در عرصه صنعت
خودرو، رشد و توسعه چشمگیری داشته است. صاحبان صنایع، جهت حذف هزینههای غیرضروری،
خلاقیت و دستیابی به بهترین ایده برای انجام پروژهها، به رویکرد علمی و سیستماتیک
مهندسی ارزش روی آوردهاند. از اینرو مطالعه مهندسی ارزش، بررسی جوانب مختلف
کاربرد آن و چالشهای پیش روی مهندسی ارزش ضروری به نظر میرسد. مقاله حاضر، با هدف
بررسی مسایل و چالشهای پیشروی مهندسی ارزش و ارائه راهکار علمی جهت فائق آمدن بر
آنها تدوین شده است. در این نوشتار، با توجه به پروژههای انجام شده در سطح شرکت
ایران خودرو و بررسی مسایلی که روند مهندسی ارزش با آن روبرو شده است، مشاوره با
دستاندرکاران و کارشناسان پروژهها و همچنین پس از بررسی اجمالی ادبیات مهندسی
ارزش و تولید ناب و الگوبرداری از دیگر شرکتها و صنایع داخلی و خارجی که در زمینه
مهندسی ارزش فعالیت داشتهاند، و با استفاده از مطالعة موردی یکی از پروژههای شرکت
ایران خودرو که مهندسی ارزش بر روی آن اجرا شده است، شماری از چالشها و مسایلی که
ممکن است باعث عدم توفیق مهندسی ارزش در پروژهها شوند، ارائه میگردد. با توجه به
اینکه تکنیک مهندسی ارزش در کشور ما در سالهای اخیر مطرح شده است، لذا طبیعی به
نظر میرسد که به هنگام استفاده از این تکنیک و اجرای آن با مسایل و مشکلاتی مواجه
شویم. با توجه به تجربیات حاصل از اجرای این تکنیک در شرکت ایران خودرو، به دنبال
بررسی این مسایل و ارائه راهکارهای علمی مناسب جهت رفع آنها میباشیم.
خلاصه ماشینی:
"الف) فاز اطلاعات · در اختیار قرار ندادن اطلاعات در زمان مورد نیاز · ارائه اطلاعات نادرست و غیردقیق · ارائه فرضیههای غیرقطعی به عنوان اطلاعات نهایی ب) فاز تحلیل کارکرد · عدم تعریف صحیح کارکردها · بکارگیری نادرست نمودار FAST · عدم تجزیة درست مسئله به مؤلفههای تشکیل دهنده آن · تخصیص نادرست هزینهها به کارکردها پ) فاز ایدهپردازی · ایدهپردازی بدون در نظر گرفتن کارکردهای مورد نظر · ایدهپردازی بدون در نظر گرفتن هزینه کارکردها · مقاومت در برابر جاری شدن کامل فرآیند ایدهپردازی یا طوفان ذهنی ت) فاز ارزیابی ایدهها · عدم بکارگیری روشهای درست ارزیابی · عدم بکارگیری صحیح معیارها و محدودیتها در ارزیابی ایدهها ث) فاز بسط و توسعة ایدهها · عدم تهیه سندی شفاف (شامل کلیه مزایا و معایب) برای پیشنهادات · عدم وجود اطلاعات مناسب و تخصصهای مورد نیاز · عدم توجه به موانع اجرایی پیشنهادات تغییر · عدم هماهنگی واحدهای مربوطه برای بسط و توسعه کامل ایدهها · مشکلات موجود در محاسبه نتایج کمی و هزینهای برخی از ایدهها ج) فاز ارایة ایدهها · ارائة ضعیف و دفاع نادرست از ایدهها و توصیهها · عدم تبیین ضرورت تغییرهای پیشنهادی برای تصمیمگیرندگان 4-2-3- فاز مطالعات تکمیلی از مهمترین چالشهای موجود در این مرحله عدم انعطافپذیری مجریان برای اجرای پیشنهادهای تغییر را میتوان نام برد."