چکیده:
هدف تحقیق حاضر، بررسی میزان تعلق اجتماعی مردم به جامعه ایران و رابطه آن با اعتماد اجتماعی و فرد گرایی بوده است. تحقیق از نوع پیمایشی بوده و اطلاعات از طریق پرسشنامه جمع آوری شده است. جامعه آماری، افراد بیست سال به بالای شهر مشهد در سال 1390 با جمعیتی معادل 1530827 نفر بوده و تعداد حجم نمونه 384 نفر بوده و از شیوه نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای برای تخصیص حجم نمونه استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد میانگین میزان تعلق اجتماعی پاسخگویان نمره 7/2 بوده است و تا نمره 5 که ماکزیمم آن بوده است، به مقدار 3/2 نمره فاصله داشته است. یعنی میزان تعلق اجتماعی مردم مشهد به جامعه ایران در سطح متوسط بوده است. با افزایش سن، تعلق اجتماعی نیز افزایش یافته است. میزان تعلق اجتماعی در بین قوم فارس نسبت به سایر اقوام و همین طور شاغلان نسبت به سایر افراد و در طبقه متوسط نسبت به طبقات دیگر بیشتر بوده است. مجموع متغیرهای مستقلی که وارد رگرسیون چند متغیره شده اند با40 درصد ضریب تعیین، تغییرات مربوط به متغیر تابع را تبیین کرده اند (40/0R2=) که متغیر «اعتماد اجتماعی» با ضریب تعیین 61/0 بیشترین تاثیر بر تعلق اجتماعی را داشته و سپس «فردگرایی افراطی» با ضریب تعیین 18/0- در مرتبه بعدی تاثیر گذاری قرار گرفته است؛ بنابراین افزایش بی اعتمادی اجتماعی در افراد، بیشترین آسیب را بر میزان تعلق اجتماعی آنان داشته است.
خلاصه ماشینی:
یافته های تحقیق بیانگر آن است که سه عنصر شناختی ، عاطفی ، و رابطه ای سبب اتصال فرد به فصلنامه علمی پژوهشی یک مکان می شوند؛ از سوی دیگر شاخص های تعاملات اجتماعی و مودت (دوستی های محلی )، - احساسات (رضایت )، مشارکت در جامعه ، هویت مکانی ، و ثبات شرایط اقامتی از شاخص های دلبستگی به مکان بوده که در بیشتر بررسی ها مطرح شده اند (بوو، ٢٠٠٤).
متغیرها، ابعاد و تعریف عملیاتی متغیر متغیر اصلی ابعاد متغیر معرف ها تعلق به سرزمین علاقه به ایران و زندگی در آن ، تمایل به مهاجرت از ایران ، افتخار به ایران تعلق تعلق تعلق به مردم علاقه به مردم و نوع روابط آنها اجتماعی اجتماعی تعلق به نمادها، هنجارها، شرکت در فعالت های سیاسی ، علاقه به اسامی ایرانی ، ارزش ها و موقعیت فعلی افتخار به زبان فارسی ، دفاع از میهن و ارزش ها اعتماد بین شخصی اعتماد به دوستان ، خویشاوندان و همکاران اعتماد مدنی اعتماد به اجرای تصمیمات و قوانین دولتی ، به عوامل اعتماد صحت قوانین ، صداقت گفتاری و کرداری مسئولان ، اجتماعی اجتماعی توجه به خواسته های مردم اعتمادتعمیم یافته اعتماد به غریبه ها و به صداقت مردم در امور فردگرایی کسب سود و منفعت ، ترجیح منفعت فردی بر جمعی ، افراطی استفاده ازکارهای غیرقانونی برای رسیدن به سود ویژگی های جمعیت شناختی پایگاه سن و جنس و تأهل و قومیت ، تحصیلات ، درآمد، متغیرهای اجتماعی ـ اقتصادی وضعیت اشتغال ، نوع شغل ، نوع مسکن ، محل سکونت زمینه ای فصلنامه علمی-پژوهشی روش تحقیق و ابزار پژوهش این پژوهش بر اساس رویکرد کمی و با استفاده از روش پیمایشی ، انجام شده است .
در کوشش برای دستیابی به هدف نخست فصلنامه علمی-پژوهشی تحقیق ، این نتیجه حاصل شده که شرایط جامعه به گونه ای بوده که میزان تعلق اجتماعی مردم را کاهش داده است .