چکیده:
معماری از نظر ذاتی دارای ابعاد مختلفی است که مهمترین آنها ابعاد هنری و علمی آن است. در بعد هنری آن، بعضا معماری جایگاه خاص دارد. به نظر می رسد که دیدگاه فکری که آموزش در آن صورت می پذیرد و به تبع در ساختار یک نظام آموزشی خودبه خود آموزش معماری تحت تاثیر نوع نگاه به فرایند آموزش معماری که خود واجد معنی ناشی از بینش است، آشکار می شود. در مدرسه های معماری این سرزمین دو دیدگاه در آموزش معماری وجود دارد که به دانشجویان تدریس می شود: «دیدگاه سنتی» و «دیدگاه مدرن».
دیدگاه سنتی: در این دیدگاه معماری هنر آفرینش است و ارتباط مستقیم با هستی شناسی دارد، آفرینشی زیبا لازمه وجود حقیقی است.
دیدگاه مدرن: در این دیدگاه مفاهیم در فضای فکری تحت تاثیر خرد محض حاکم بر دنیای مدرن دچار دگرگونی شناختی شده است.
در این مقاله سعی شده است از منظرهای مختلف نقش آموزش معماری در نظام های فکری مبتنی بر «سنت گرایی» و «مدرن گرایی» و پرورش معمار و تاثیرات آن بر سیمای شهرهای تاریخی مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد. ضمنا روش تحقیق براساس استنتاج منطقی و مقایسه ای انتخاب و درنهایت نشان داده شد که در معماری سنتی برخلاف معماری مدرن، بین صورت و محتوا رابطه وجود دارد. بنابراین هدف هنر و معماری در تمدن های سنتی این است که انسان را متوجه معنی و عالم بالا کند، هواهای نفسانی را در وجود او کنترل کند و تمایل به کمال جویی را که از خصایص فطری انسان است، پرورش دهد. همچنین، معماری از دیدگاه معماران مدرن نیز واجد بعد هستی شناسی و دارای خاصیت تعالی گرایی است. معماری مدرن که نمی تواند با گذشته پیوند یابد، برای رفع این نقیصه به حال و آینده تکیه می کند. تکیه بر زمان حال یعنی «بهروزبودن» و این پیروی از اصل «نوبودن» از اصول مدرنیته است.
In essence، architecture has various aspects among which the highest are artistic and scientific aspects. In its artistic aspect، ontology has special meaning and place. In ontological view، associated directly with intellectual perspective on the meaning، the structure of an educational system، especially in art، is prior to architecture education. It seems that intellectual perspective in which education occurs and، consequently، the structure of an educational system are affected by ontology. There are two views in architecture education taught to the students in architecture schools of this country: “Traditional View” and “Modern View”.
“Traditional View”: In this perspective، architecture is the art of creation and directly associated with the ontology and beautiful creation which is needed for real existence. It means that a traditional person considers his creative talents as a gift from God. Thus، in the view of tradition or Traditionalism، architecture is known as an art of creation.
“Modern View”: Although in this kind of architecture great architects believe in ontology، concepts are affected by pure Rationalism of modern world.
In this article، it is tried to analyze and evaluate the role of architecture education from different views in intellectual system with regard to “Traditionalism” and “Modernism”، architect training and its effects on urban profile.