Skip to main content
فهرست مقالات

تفکر راهبردی (برای عصر آتی)

نویسنده:

مترجم:

(5 صفحه - از 5 تا 9)

کلید واژه های ماشینی : راهبردی، بنگاه‌ها، راه‌برد، تفکر راهبردی، مدیران، موفقیت، تدوین، کتاب، مقاله، سئوالات

این‌ مقاله‌ ترجمه‌ بخشی‌ از کتاب‌ >تفکر راهبردی‌ برای‌ عصر آتی‌ است‌ که‌ به‌ دلیل‌ غنای‌ محتوایی‌ آن‌ که‌ می‌تواندراه‌کار روشنی‌ برای‌ مدیران‌ و برنامه‌ ریزان‌ باشد نسبت‌ به‌ ترجمه‌ آن‌ اقدام‌ شده‌ است‌.

خلاصه ماشینی: "برای‌ مثال‌ می‌توان‌ ازاختلاف‌ نظر اساسی‌ طی‌ بیست‌ سال‌ گذشته‌ در این‌باره‌ که‌ بنگاه‌ می‌تواند با استفاده‌ از فرآیندهای‌>عقلانی‌3 برنامه‌ ریزی‌ به‌ تدوین‌ یک‌ راهبردخوب‌ موفق‌ شود و یا اینکه‌ اساسا راهبردهای‌خوب‌ در فرآیند تجربه‌ آموزی‌ >ظهور می‌کنند نام‌برد. در زمانهای‌ رشد سریع‌ فناوری‌ و دردوران‌ تحول‌، اصرار بر روشهای‌ اجرایی‌ فعلی‌سریعترین‌ راه‌ برای‌ رسیدن‌ به‌ مرحله‌ ورشکستگی‌است‌، و باز اینکه‌ در سال‌ 1960، پروفسور لویت‌تد4 استاد دانشگاه‌ هاروارد در مقاله‌ بسیار مشهورخود تحت‌ عنوان‌ >کوته‌ بینی‌ بازاریابی‌5 پیشنهادکرد که‌ بنگاهها باید زمینه‌های‌ کسب‌ و کار خود را خیلی‌ وسیع‌ تعریف‌ کنند. چند مرتبه‌ شنیده‌اید که‌گفته‌اند >حق‌ با مشتری‌ است‌ در عین‌ حال‌ مقاله‌ای‌که‌ در سال‌ 1995 جایزه‌ بهترین‌ مقاله‌ HBR را ازمکنزی‌ دریافت‌ کرد اعلام‌ می‌دارد که‌ بنگاههایی‌ که‌خیلی‌ به‌ نظرات‌ مشتریان‌ فعلی‌ خود توجه‌می‌کنند در زمانهای‌ تحولات‌ فناوری‌ با شکست‌مواجه‌ خواهند شد، بالاخره‌ مدیران‌ باید کدام‌نظریه‌ را قبول‌ کنند؟ این‌ مثالها نشان‌ می‌دهند که‌ هیچ‌ نظریه‌ای‌ هرچه‌ هم‌ عاقلانه‌ و عملی‌ باشد برای‌ تمام‌ بنگاهها ودر همه‌ زمانها مفید نخواهد بود. اگر چه‌ مؤلفان‌ مقالات‌ این‌ کتاب‌ سئوالات‌راهبردی‌ متفاوتی‌ را برای‌ چالشی‌ که‌ بنگاههای‌مدرن‌ در مقابل‌ خویش‌ دارند مطرح‌ می‌کنند، به‌نظر می‌رسد که‌ در یک‌ مقوله‌ راهبردی‌ اتفاق‌ نظردارند و آن‌ مقوله‌ در تمام‌ فصول‌ مورد طرح‌ وبحث‌ قرار گرفته‌ و آن‌ اینکه‌ بنگاهها چگونه‌می‌توانند تناسب‌ و سازگاری‌ لازم‌ را بین‌ آنچه‌انجام‌ می‌دهند و آنچه‌ امروز محیط صنعت‌ طلب‌می‌کند به‌ وجود آورند، به‌ گونه‌ای‌ به‌ طور همزمان‌خود را هم‌ برای‌ توسعه‌ تواناییها و هم‌ تحول‌فرهنگ‌ سازمانی‌ برای‌ مقابله‌ و پذیرش‌ محیطجدیدی‌ که‌ فردای‌ کسب‌ و کار به‌ همراه‌ خواهدآورد آماده‌ سازند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.