چکیده:
سنجش افکار عمومی به عنوان ابزاری است در جهت آگاهی از آراء و نظرات مردم درخصوص اتفاقات و مسائل رایج و یا پیش رو در جامعه که ضرورت برنامه ریزی در مورد آنها احساس می شود. ارزیابی افکار عمومی به عنوان یکی از مولفه های جوامع دموکراتیک به سیاستگذاران و برنامه ریزان این امکان را می دهد تا با در نظر داشتن نظرات عمومی جامعه اقدام به تبیین و تدوین برنامه ها در سطوح خرد و کلان جامعه نمایند. آنچه در این مطالعه مورد توجه قرار گرفته است لزوم فرهنگ سازی در زمینه اهمیت و جایگاه نظرسنجی در میان افکار عمومی و نیز متقابلا ضرورت احترام به افکار عمومی و دخالت نظرات آنان در تصمیم گیریها به منظور اعتماد سازی و تشویق گروههای اجتماعی درحضور و مشارکت فعال در نظر سنجی ها و طرحهای مختلف پژوهشی می باشد. در این تحقیق افکار عمومی با رویکردی فرهنگی مورد کنکاش قرار گرفته است.
خلاصه ماشینی:
نقش فرهنگ سازی احترام به افکار عمومی در توسعه اجتماعی دکتر نصر الله پور افکاری ١ ، سجاد محمد یارزاده 2 چکیده سنجش افکار عمومی به عنوان ابزاری است در جهت آگاهی از آراء و نظرات مردم درخصوص اتفاقات و مسائل رایج و یا پیش رو در جامعه که ضرورت برنامه ریزی در مورد آنها احساس می شود.
آنچه در این مطالعه مورد توجه قرار گرفته است لزوم فرهنگ سازی در زمینه اهمیت و جایگاه نظرسنجی در میان افکار عمومی و نیز متقابلا ضرورت احترام به افکار عمومی و دخالت نظرات آنان در تصمیم گیریها به منظور اعتماد سازی و تشویق گروههای اجتماعی درحضور و مشارکت فعال در نظر سنجی ها و طرحهای مختلف پژوهشی می باشد.
سنجش افکار عمومی به عنوان یکی از ارکان دموکراسی در جامعه امروز ایران از اهمیت و جایگاه قابل توجهی برخوردار است اما یکی از مشکلات پیش رو که نتایج نظر سنجی ها را تحت شعاع خود قرار می دهد و موجب عدم دستیابی به نتایج قابل قبول و استناد می گردد عدم فرهنگ سازی در جامعه به منظور همکاری مسئولانه مردم با پژوهشگران در حوزه های مختلف سنجش افکار عمومی می باشد.
مبانی نظری در سالهای اخیر سنجش افکار عمومی به عنوان ابزاری جهت آگاهی از باورها و عقاید رایج پیرامون مسائل سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مورد توجه حکومتهای دموکراتیک واقع شده است چراکه برای این حکومتها آگاهی از اینکه مردم پیرامون مسائل مختلف جامعه چگونه فکر می کنند حائز اهمیت بوده و آنها را بر آن می دارد تا در تصمیم گیریهای خود تجدید نظر نمایند و یا اینکه با اتخاذ تدابیری افکار عمومی را با اهداف و سیاستهای خود هماهنگ سازند (یعقوب زاده ، ١٣٨٢).