Skip to main content
فهرست مقالات

طراحی و توسعه سازمانهای شبکه ای

نویسنده:

(10 صفحه - از 5 تا 14)

کلیدواژه ها :

سازمان مجازی ،طراحی ساختار ،سازمان شبکه ای

کلید واژه های ماشینی : شبکه، بنگاه، طراحی، سازمان، بنگاه مادر، هم‌کاری و مشارکت میان بنگاه‌ها، زنجیرة ارزش، گسترش شبکه‌های هم‌کاری و مشارکت، طراحی سازمانهای شبکه‌ای به موضوعی، بازار

با گسترش شبکه های همکاری و مشارکت میان بنگاهها، مسئلة طراحی سازمانهای شبکه ای به موضوعی مورد توجه برای مدیران و سیاست گذاران بنگاه تبدیل شده است. انواع شبکه های همکاری را که با هدف کسب کارایی جمعی شکل میگیرند، میتوان در موقعیتهایی چون ارتباط درون یک زنجیرة ارزش، تعامل با رقبا برای کاهش فشارهای رقابتی و برون سپاری فعالیتهای غیراصلی بنگاه ملاحظه کرد. توسعة سازمانهای شبکه ای معمولا با تولیت یک بنگاه مادر پیگرفته میشود. بدین منظور بنگاه اصلی (مادر) باید نسبت به تعریف راهبرد، ماهیت و سازوکارهای کنترلی شبکه اقدام کند: درکنار آن پیگیری مداوم سیاستهای حمایتی برای حفظ و بقای شبکه لازم مینماید. مقالة حاضر، حاصل تجربة مؤلفان آن در تدوین گامهای توسعة سازمان شبکه ای برای یک شرکت ساختمانی معتبر بوده است که آموزه های نظری آن در اینجا آورده میشود.

خلاصه ماشینی:

"انواع شبکه های همکاری را که با هدف کسب کارایی جمعی شکل میگیرند، میتوان در موقعیتهایی چون ارتباط درون یک زنجیرة ارزش، تعامل با رقبا برای کاهش فشارهای رقابتی و برون سپاری فعالیتهای غیراصلی بنگاه ملاحظه کرد. واگذاری وظایف جانبی بنگاه مادر به سازمانهای دیگر نیز منجر به شکل گیری شبکة همکاری چند بنگاه خواهد شد که البته این شبکه نیز معمولا در قالب انواع همکاریهای عمودی یا افقی قابل تبیین است. تأمین کنندة اصلی این نوع همکاری در شبکه تقریبا شبیه به همکاری از نوع قرارداد است اما در عین حال منجر به ارتباط نزدیکتر و طولانیتری بین بنگاه مادر و شرکتهای تأمینکنندة خدمات و محصولات میشود. از دیگر سو، هدایت و مدیریت فعالیتهای مشارکتی شبکه هنگامی که از یکی از راهبردهای مالکیت، خرید سهام یا تنها تأمین کننده استفاده میشود، معمولا از یکی از الگوهای زیر پیروی میکند:• هیئت مدیرة شرکتی که به عضویت شبکه درآمده است به قوت خود باقی میماند و تنها در مورد فعالیتهای مربوط به سازمان شبکهاز طریق هیئت جداگانهای متشکل از نمایندگان صاحب اختیار طرفین (شرکت عضو و بنگاه مادر ) تصمیم گیری میشود. بدین منظور معمولا هستهای در بنگاه مادر تشکیل میشود که به طور پیوسته و مداوم به شناخت و ارزیابی شرکای بالقوه میپردازد آگاهی از انگیزههای مشارکت، سازگاری اهداف و ارزشها و افقهای زمانی طرفین، تاریخچه و سوابق عملکرد، بحرانهای پشت سر گذاشته شده، ترازها و صورتحسابهای مالی از جمله معیارهایی است که در انتخاب شرکتهای عضو شبکه مد نظر قرار میگیرد. L. Graham (2002) lnternational Marketing, 11th edition, New York : McGraw - Hill. New York: John Wiley & Sons."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.