چکیده:
: از دهه 1960، توسعه کارکردی کیفیت (QFD)، در سطح جهان به عنوان یک ابزار طراحی
مناسب برای ارتباط دادن نیازهای مشتری به ویژگیهای محصول شناخته شده است. روشهای
QFD که در مقابل رویکردهای سنتی کیفیت قرار دارند، برای پیشبرد مزیت رقابتی سازمان،
عوامل بسیار ضروری به شمار می روند. این مقاله رویکردی اصلاح شده از QFD را به
عنوان مدل "خانه استراتژی QFD" معرفی می نماید. این رویکرد استراتژی های بازاریابی
و تولید را با ایجاد یک استراتژی بهبود مستمر، به یکدیگر ربط می دهد. همسویی این دو
استراتژی سازنده (استراتژی بازاریابی و استراتژی تولید) باعث فراهم شدن یک مزیت
رقابتی در بازار برای سازمان می شود.
خلاصه ماشینی:
"از این گذشته از آنجا که QFD به عنوان بخش مهمی از فرایند برنامه ریزی و توسعه محصول شناخته شده است (گریفین 1992)، می تواند با کمک به برنامه ریزی و توسعه مجموعه ای از محصولاتی که برای مشتریان کنونی و جدید جذاب است، باعث رشد و رونق سازمان شود.
QFD را می توان به عنوان یک پیوند طبیعی بین فعالیتهای تولید و بازاریابی مشاهده کرد؛ زیرا این سیستم از طریق تجزیه و تحلیل جنبه های بسیار مهم محصول، تبدیل نیازها و خواسته های مشتریان را به مشخصات فنی محصول یا خدمت، تسهیل می کند.
توسعه استراتژیک، بازاریابی و اهداف سازمان را در راستای طراحی یک نقشه بازاریابی به هم پیوند می زند که این برنامه بازاریابی مبنای تصمیمهای عملیاتی در چهار حوزه عناصر آمیخته بازاریابی می شود و بالاخره اینکه، بخش بازاریابی سازمان باید یک تجزیه و تحلیل داخل انجام دهد و نتیجه آن را با رقبای خود مقایسه کند.
برای بخش توزیع نیز طراحی و توسعه محصول مهم است؛ زیرا این بخش رویه های خود را بر طبق جدول زمانی و برنامه ریزی تولید تنظیم می کند تا بتواند محصولات را به موقع به دست مشتری برساند.
خانه استراتژی QFD: "پیوند بین استراتژی های تولید و بازاریابی" صاحبنظران بر این نکته اذعان دارند که باید ارتباط نزدیکی بین برنامه استراتژیک، استراتژی تولید و استراتژی بازاریابی وجود داشته باشد؛ زیرا فقط از این طریق است که یک سازمان می تواند رویه های مورد [به تصویر صفحه مراجعه شود."