چکیده:
موضوع این پروژه، بررسی وضعیت دانشگران در دو سازمان خدماتی منتخب و ارائه راهکار
برای بهبود آن است.
هدف تحقیق، یافتن پاسخ سئوالهای در پی آمده است:
1- میزان رضایت دانشگران از وضع موجود، در چه حدی است؟
2- میزان اهمیت عوامل موثر در رضایت دانشگران، در چه سطحی است؟
3- میزان به کارگیری دانائی توسط دانشگران، در چه سطحی است؟
4- ویژگیهای دانشگران این دو سازمان چیست؟
برای انتخاب مدل نظری تحقیق، مدل های متعدد مدیریت دانایی، مورد مطالعه و بررسی
قرار گرفت که در نهایت مدل خانم هربی به دلیل ویژگیهای خاص خود به عنوان مدل نظری
تحقیق انتخاب شد. سپس فرایندهایی که بیشتر فعالیتهای آنها جنبه دانایی داشته و با
معیارهای ادبیات موضوع هماهنگ بود به عنوان فرایندهای دانایی مورد شناسایی قرار
گرفته و افراد شاغل در این فرایندها به عنوان دانشگر و جامعه آماری تحقیق انتخاب
شدند.
یافته های تحقیق مبین این مطلب است که میزان به کارگیری دانایی در سازمان الف،
بالاتر از سطح متوسط می باشد و در سازمان ب، پایین تر از حد متوسط برآورد شده است.
خلاصه ماشینی:
"هدف تحقیق، یافتن پاسخ سئوالهای در پی آمده است: 1- میزان رضایت دانشگران از وضع موجود، در چه حدی است؟ 2- میزان اهمیت عوامل موثر در رضایت دانشگران، در چه سطحی است؟ 3- میزان به کارگیری دانائی توسط دانشگران، در چه سطحی است؟ 4- ویژگیهای دانشگران این دو سازمان چیست؟ برای انتخاب مدل نظری تحقیق، مدل های متعدد مدیریت دانایی، مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت که در نهایت مدل خانم هربی به دلیل ویژگیهای خاص خود به عنوان مدل نظری تحقیق انتخاب شد.
" Managing Knowledge workers Newskils & Attitudes to Unlock The Intellectuall In Your Organization, " Toronto, John Wiley & Sons.
با توجه به عوامل یاد شده، راهکارهای محقق به شرح موارد در پی آمده ارائه می شود: • ایجاد فرهنگ دانایی در سطوح مدیریت و آشنا کردن سطوح پایین تر با روشها و ابزارهای مدیریت دانایی• مشارکت دادن دانشگران در تصمیم گیری های سازمانی • بر پایی اجتماعات با دانشگران برای رسیدن به یک زبان مشترک • ایجاد محیط سازمانی منعطف و جذاب • مهیا کردن امکان به کارگیری مهارت و تجربه • ایجاد فرصتهای نوآوری • انتقال چشم انداز سازمان به دانشگران، برای درک بهتر مسیر استراتژیک سازمان • فراهم کردن شرایط پیشرفت شغلی• بهبود نظام حقوق و دستمزد و نظام پرداخت پاداش مناسب• برقراری دوره های آموزش برای استفاده از تکنولوژی مرتبط با کار و آموزش حین کار • بررسی نظرات کارکنان نسبت به مدیریت • ارج نهادن به ارزشهای دانشگران و احترام گذاشتن به نظرات آنها.
(1999), "managing Knowledge workers newskil & attitudes to unlock the intellectual in your organization", Toronto, John wiley & sons."