چکیده:
محیط متحول و متغیرسازمانها در عصر کنونی، مدیریت را بر آن می دارد تا هر چه بیشتر
و بهتر در جهت استفاده از ابزاری به نام دانش برای رویارویی و مقابله با عوامل عدم
اطمینان و حفظ موقعیت و گسترش آن بر آید. این امر نیز مستلزم این است که مدیریت سا
زمان، اولویت مهمی را برای مدیریت دانایی در نظر بگیرد. در حقیقت می توان گفت که
دانش و مدیریت آن برای همه شرکتهایی که خواهان ارتقاء و پیشرفت هستند، به عنوان یک
نیاز استراتژیک مطرح می شود. مدیریت دانایی با تغییر شکل مدام اهداف، رسالتها،
مقاصد، فرایندها و با ارائه نوآوری ها، سا زمان را پویا و متحول می سازد. در چنین
وضعی آنچه بیشتر از سایر بخش های سازمانی درگیر تغییرات سریع دنیای کنونی می شود،
بی شک و احدهای تحقیق و توسعه خواهند بود و آنها هستند که به عنوان قلب تپنده
سازمان بازمینه سازی و ایجاد فضای مناسب در برانگیختن و بروز خلا قیت و نوآوری
سازمانی، ادامه حیات را در این جامعه به سرعت متغیر، میسر می سازند.
در مقاله حاضر ضمن تشریح خصوصیات، ویژگیها و چا لشهای نسل پنجم تحقیق و توسعه که در
واقع دانش، جزء لاینفک و سرمایه اصلی آن به حساب می آید، به بیان نقش مدیریت دا
نایی در ایجاد مدیریت خلاقیت و نوآور در مراکز تحقیق و توسعه در عصر اطلاعات و
جامعه دانایی محور پرداخته می شود. در ادامه بر اساس بررسیها و جمع آوری آخرین
یافته های مطالعات جهانی در زمینه اثرات مدیریت دانایی بر ایجاد خلاقیت سازمانی،
مدل مدیریت دانش در سازمانهای تحقیق و توسعه بر مبنای ایجاد نوآوری، طراحی و ارائه
شده است. نتایج حاصل می تواند به روشنی بیانگر نقاط قوت مدیریت دانایی در بروز
خلاقیت و نوآوری و در نتیجه ایجاد مزیتهایی رقابتی در سازمانها و واحدهای تحقیق و
توسعه باشد.
خلاصه ماشینی:
"توجه روزافزون نسبت به خلاقیت و نوآوری و ارتباط تنگاتنگ آنها با رشد اقتصادی، منجر به ایجاد مجموعهای از مدلهای مختلف فرایند نوآوری از جمله مدل تکنولوژی فشــار و مـــدل کشش نیــاز در سالهای 1960 و نسل پنجم نسل چهارم نسل سوم نسل دوم نسل اول دانش مشتری کسب وکار پروژه تکنولوژی دارایی سیستمهای نوآوری مشترک یکپارچگی با تحقیق و توسعه مشتری گرا یکپارچگی کسب و کار با تکنولوژی پیوند با تجارت تحقیق و توسعه در انزوا استراتژی کلیدی گوناگونی و پویایی مبادلات سریع و ناپیوسته جهانی مدیریت نظاممند تحقیق و توسعه وابستگی متقابل عواقب غیر قابل پیش بینی عوامل تغییر تراکنش/ قابلیت معنوی تناقض در بهره وری تعادل بین ریسک و پاداش تسهیم هزینه تحقیق و توسعه به عنوان سربار عملکرد شبکه های همزیستی چندبعدی و کمیته ای هماهنگی و پخشی ماتریسی سلسله مراتبی و محرک وظیفه ای ساختار کارکنان دانش خود کنترل تمرکز بر قابلیت ها و ارزشها همکاری ساخت یافته همکاری غیر ساخت یافته ما، آنها (رقابتی) افراد یادگیری برون مرزی و جریان دانش حلقه های بازخورد و اطلاعات مستمر سبد مشترک و هدفمند بر مبنای پروژه ارتباطات حداقل فرایند پردازشگرهای هوشمند دانش IT به عنوان سلاح رقابتی بر مبنای اطلاعات بر مبنای داده نارس و اولیه تکنولوژی منبع: Amidon Debra, 2005 جدول شماره 1- مشخصات کلی نسلهای تحقیق و توسعه نوآوری عبارت است از عملی و کاربردی ساختن افکار واندیشه های نو ناشی از خلاقیت."