Skip to main content
فهرست مقالات

نقش مدیریت دانایی در ارتقای نوآوری نسل جدید تحقیق و توسعه

نویسنده:

(22 صفحه - از 5 تا 26)

کلیدواژه ها : مدیریت تحقیق و توسعه ،مدیریت دانایی ،مدیریت نوآوری ،مدل مدیریت دانش و خلاقیت

کلید واژه های ماشینی : مدیریت دانایی ،تحقیق و توسعه ،اطلاعات ،نوآوری ،سازمانهای ،ارتقای نوآوری نسل جدید تحقیق ،نسل ،دانش ،خلاقیت ،سازمانهای تحقیق و توسعه ،نسل جدید تحقیق و توسعه ،تکنولوژی اطلاعات ،واحد تحقیق و توسعه ،تکنولوژی ،مدیریت دانایی در ارتقای نوآوری ،فرایند ،زمان ،مدیریت د ،مدیریت دانایی بر ایجاد خلاقیت ،مدل مدیریت دانش ،مدل ،پروژه ،سیستم ،عملکرد مدیریت دانایی سازمانهای تحقیق ،سیستم مدیریت دانایی فعالیتهای تحقیقاتی ،مدیریت دانایی تحقیق و توسعه ،نوآوری پروژه‌های تحقیقاتی سازمانهای تحقیق ،فعالیتهای مدیریت دانایی ،ایجاد خلاقیت ،عملکرد

محیط متحول و متغیرسازمانها در عصر کنونی، مدیریت را بر آن می دارد تا هر چه بیشتر و بهتر در جهت استفاده از ابزاری به نام دانش برای رویارویی و مقابله با عوامل عدم اطمینان و حفظ موقعیت و گسترش آن بر آید. این امر نیز مستلزم این است که مدیریت سا زمان، اولویت مهمی را برای مدیریت دانایی در نظر بگیرد. در حقیقت می توان گفت که دانش و مدیریت آن برای همه شرکتهایی که خواهان ارتقاء و پیشرفت هستند، به عنوان یک نیاز استراتژیک مطرح می شود. مدیریت دانایی با تغییر شکل مدام اهداف، رسالتها، مقاصد، فرایندها و با ارائه نوآوری ها، سا زمان را پویا و متحول می سازد. در چنین وضعی آنچه بیشتر از سایر بخش های سازمانی درگیر تغییرات سریع دنیای کنونی می شود، بی شک و احدهای تحقیق و توسعه خواهند بود و آنها هستند که به عنوان قلب تپنده سازمان بازمینه سازی و ایجاد فضای مناسب در برانگیختن و بروز خلا قیت و نوآوری سازمانی، ادامه حیات را در این جامعه به سرعت متغیر، میسر می سازند. در مقاله حاضر ضمن تشریح خصوصیات، ویژگیها و چا لشهای نسل پنجم تحقیق و توسعه که در واقع دانش، جزء لاینفک و سرمایه اصلی آن به حساب می آید، به بیان نقش مدیریت دا نایی در ایجاد مدیریت خلاقیت و نوآور در مراکز تحقیق و توسعه در عصر اطلاعات و جامعه دانایی محور پرداخته می شود. در ادامه بر اساس بررسیها و جمع آوری آخرین یافته های مطالعات جهانی در زمینه اثرات مدیریت دانایی بر ایجاد خلاقیت سازمانی، مدل مدیریت دانش در سازمانهای تحقیق و توسعه بر مبنای ایجاد نوآوری، طراحی و ارائه شده است. نتایج حاصل می تواند به روشنی بیانگر نقاط قوت مدیریت دانایی در بروز خلاقیت و نوآوری و در نتیجه ایجاد مزیتهایی رقابتی در سازمانها و واحدهای تحقیق و توسعه باشد.

خلاصه ماشینی:

"توجه روزافزون نسبت به خلاقیت و نوآوری و ارتباط تنگاتنگ آنها با رشد اقتصادی، منجر به ایجاد مجموعه‌ای از مدل‌های مختلف فرایند نوآوری از جمله مدل تکنولوژی فشــار و مـــدل کشش نیــاز در سالهای 1960 و نسل پنجم نسل چهارم نسل سوم نسل دوم نسل اول دانش مشتری کسب وکار پروژه تکنولوژی دارایی سیستم‌های نوآوری مشترک یکپارچگی با تحقیق و توسعه مشتری گرا یکپارچگی کسب و کار با تکنولوژی پیوند با تجارت تحقیق و توسعه در انزوا استراتژی کلیدی گوناگونی و پویایی مبادلات سریع و ناپیوسته جهانی مدیریت نظام‌مند تحقیق و توسعه وابستگی متقابل عواقب غیر قابل پیش بینی عوامل تغییر تراکنش/ قابلیت معنوی تناقض در بهره وری تعادل بین ریسک و پاداش تسهیم هزینه تحقیق و توسعه به عنوان سربار عملکرد شبکه های همزیستی چندبعدی و کمیته ای هماهنگی و پخشی ماتریسی سلسله مراتبی و محرک وظیفه ای ساختار کارکنان دانش خود کنترل تمرکز بر قابلیت ها و ارزشها همکاری ساخت یافته همکاری غیر ساخت یافته ما، آنها (رقابتی) افراد یادگیری برون مرزی و جریان دانش حلقه های بازخورد و اطلاعات مستمر سبد مشترک و هدفمند بر مبنای پروژه ارتباطات حداقل فرایند پردازشگرهای هوشمند دانش IT به عنوان سلاح رقابتی بر مبنای اطلاعات بر مبنای داده نارس و اولیه تکنولوژی منبع: Amidon Debra, 2005 جدول شماره 1- مشخصات کلی نسلهای تحقیق و توسعه نوآوری عبارت است از عملی و کاربردی ساختن افکار واندیشه های نو ناشی از خلاقیت."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.