Skip to main content
فهرست مقالات

نقش اخلاق در رفتار مصرف کننده

نویسنده:

(8 صفحه - از 119 تا 126)

کلیدواژه ها : اخلاق ،تصمیم گیری ،رفتار مصرف کننده

کلید واژه های ماشینی : رفتار مصرف‌کننده ،رفتار ،اخلاق در رفتار مصرف‌کننده ،مدل ،مخاطره ،تصمیم‌گیری خرید و رفتار مصرف‌کننده ،نقش اخلاق در زمینه تصمیم‌گیری ،ویتل ،تصمیم‌گیری ،زمینه تصمیم‌گیری خرید و رفتار ،فرایند تصمیم‌گیری اخلاقی مصرف‌کننده ،قضاوت اخلاقی ،فرایند تصمیم‌گیری اخلاقی ،غایت شناسانه ،ارزیابی ،تصمیم‌گیری اخلاقی ،نقش اخلاق ،تصمیمات اخلاقی در زمینه خرید ،اتخاذ تصمیمات اخلاقی در زمینه ،ارزیابی وظیفه شناسانه ،تئوری عمل مدلل ،ارزیابی غایت شناسانه ،فرایند تصمیم‌گیری ،ارزیابی وظیفه شناسانه و ارزیابی ،وظیفه شناسانه و ارزیابی غایت ،موضوع اخلاق ،احتمال ،تصمیم‌گیری اخلاقی و رفتار ،PP ،وظیفه شناسانه

امروزه شاهد توجه روزافزونی نسبت به نقش اخلاق در زمینه تصمیم گیری خرید و رفتار مصرف‌کننده در سطح بین المللی می باشیم. لذا در این مقاله سعی شده است با استفاده از رویکردهای گوناگون و عمده ترین تئوری‌ها و مدل‌های مطرح شده در این زمینه (شامل تئوری هانت- ویتل، مدل موضوع- مخاطره- قضاوت، تئوری عمل مدلل) به بررسی نحوه اتخاذ تصمیمات اخلاقی در زمینه خرید بپردازیم.

خلاصه ماشینی:

"لذا در این مقاله سعی شده است با استفاده از رویکردهای گوناگون و عمده ترین تئوری‌ها و مدل‌های مطرح شده در این زمینه (شامل تئوری هانت- ویتل، مدل موضوع- مخاطره- قضاوت، تئوری عمل مدلل) به بررسی نحوه اتخاذ تصمیمات اخلاقی در زمینه خرید بپردازیم. از جنبه مصرف کننده، «مصرف اخلاقی» پدیده‌ای در حال رشد می باشد و به عنوان یک اصل در فعالیتهای تجاری مورد توجه قرار گرفته است و بدین جهت به صورت فزاینده‌ای توسط شرکتهای کوچک و بزرگ استفاده می‌شود (ایوانف و دیگران، 2005). این مدل در تشریح فرایند تصمیم‌گیری اخلاقی یک شخص، چهار مرحله را به شرح ذیل بر می شمارد: تشخیص موضوع مرتبط با اخلاق انجام قضاوت اخلاقی ایجاد نیت و قصد اخلاقی اجرای اعمال اخلاقی از طریق تصمیم گیری اخلاقی و رفتار پس از آن. ساختار این مدل چند بعدی است و اجزای تشکیل دهنده آن به شرح موارد در پی آمده هستند (تن، 2002): v اهمیت عواقب: مجموع خسارات (یا منافع) متوجه قربانیان (یا کسانی که منافع را دریافت می‌کنند) عمل اخلاقی v توافق اجتماعی : میزان موافقت اجتماعی در خصوص شیطانی (یا خوب) بودن عمل اتخاذ شدهv احتمال اثر : تابعی است از احتمال وقوع عمل مورد نظر و نیز احتمال اینکه این عمل، منجر به خسارات (یا منافع) پیش بینی شده گردد. مدل یاد شده مشخص می کند که «شدت اخلاقی» از موضوعی به موضوع دیگر متفاوت بوده و تمامی مراحل فرایند تصمیم گیری اخلاقی و رفتار را تحت تاثیر قرار می دهد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.