چکیده:
امروزه شاهد توجه روزافزونی نسبت به نقش اخلاق در زمینه تصمیم گیری خرید و رفتار
مصرفکننده در سطح بین المللی می باشیم. لذا در این مقاله سعی شده است با استفاده
از رویکردهای گوناگون و عمده ترین تئوریها و مدلهای مطرح شده در این زمینه (شامل
تئوری هانت- ویتل، مدل موضوع- مخاطره- قضاوت، تئوری عمل مدلل) به بررسی نحوه اتخاذ
تصمیمات اخلاقی در زمینه خرید بپردازیم.
خلاصه ماشینی:
"لذا در این مقاله سعی شده است با استفاده از رویکردهای گوناگون و عمده ترین تئوریها و مدلهای مطرح شده در این زمینه (شامل تئوری هانت- ویتل، مدل موضوع- مخاطره- قضاوت، تئوری عمل مدلل) به بررسی نحوه اتخاذ تصمیمات اخلاقی در زمینه خرید بپردازیم.
از جنبه مصرف کننده، «مصرف اخلاقی» پدیدهای در حال رشد می باشد و به عنوان یک اصل در فعالیتهای تجاری مورد توجه قرار گرفته است و بدین جهت به صورت فزایندهای توسط شرکتهای کوچک و بزرگ استفاده میشود (ایوانف و دیگران، 2005).
این مدل در تشریح فرایند تصمیمگیری اخلاقی یک شخص، چهار مرحله را به شرح ذیل بر می شمارد: تشخیص موضوع مرتبط با اخلاق انجام قضاوت اخلاقی ایجاد نیت و قصد اخلاقی اجرای اعمال اخلاقی از طریق تصمیم گیری اخلاقی و رفتار پس از آن.
ساختار این مدل چند بعدی است و اجزای تشکیل دهنده آن به شرح موارد در پی آمده هستند (تن، 2002): v اهمیت عواقب: مجموع خسارات (یا منافع) متوجه قربانیان (یا کسانی که منافع را دریافت میکنند) عمل اخلاقی v توافق اجتماعی : میزان موافقت اجتماعی در خصوص شیطانی (یا خوب) بودن عمل اتخاذ شدهv احتمال اثر : تابعی است از احتمال وقوع عمل مورد نظر و نیز احتمال اینکه این عمل، منجر به خسارات (یا منافع) پیش بینی شده گردد.
مدل یاد شده مشخص می کند که «شدت اخلاقی» از موضوعی به موضوع دیگر متفاوت بوده و تمامی مراحل فرایند تصمیم گیری اخلاقی و رفتار را تحت تاثیر قرار می دهد."