Skip to main content
فهرست مقالات

ساز و کار سیاست استراتژیک تجاری برای توسعه صادرات صنعتی ایران

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (32 صفحه - از 31 تا 62)

کلید واژه های ماشینی : صادرات ،صنایع ،واردات ،تعرفه ،سیاست استراتژیک تجاری ،توسعه صادرات صنعتی ایران ،صنعت ،بازار ،کشورهای در حال توسعه ،نرخ حمایت موثر ،محصول ،نرخ تعرفه ،انتخاب صنایع ،اعطای یارانه به صادرات ،انتخاب صنایع و هدف‌گیری صنایع ،تولید ،انتخاب صنایع استراتژیک ،بنگاه ،نرخ تعرفه موثر حمایتی ،تجارت ،حمایت ،کار سیاست استراتژیک تجاری ،اتحادیه اروپا ،فصل تعرفه‌ای صنایع منتخب ،اعطای یارانه ،واردات رقیب و اعطای یارانه ،نرخ حمایت موثر صنایع ،ابزارهای سیاست استراتژیک تجاری ،تعرفه موثر حمایتی صنایع ،بازارهای صادراتی

سیاست استراتژیک تجاری، سیاست تجاری برای اثرگذاری بر تصمیمات انحصارگران چند جانبه در بازارهای جهانی است. این سیاست طی دو مرحله قابل اجرا است: انتخاب صنایع و هدف‌گیری صنایع منتخب. مهمترین ابزارهای سیاست استراتژیک تجاری شامل وضع تعرفه بر واردات رقیب و اعطای یارانه به صادرات است. در بازار متقابل از هر دو ابزار استفاده می‌شود. فرایند کاربرد سیاست استراتژیک تجاری در کشورهای در حال توسعه از طریق خلق مزیت است. معیارهای پیشنهادی برای انتخاب صنایع در کشورهای در حال توسعه برای خلق مزیت شامل: سودآوری، رانت نیروی کار، انرژی‌بری، مزیت هزینه‌ای و دانش فنی و مهارت نیروی کار است. بر این اساس، 3 صنعت برگزیده ایران جهت خلق مزیت برای توسعه صادرات صنعتی، به ترتیب عبارتند از: تولیدفلزات اساسی (کد 27)، تولید سایر محصولات کانی غیرفلزی (کد 26)، تولید مواد و محصولات شیمیایی (کد 24) . بازار این صنایع، متقابل است. نرخ مؤثر حمایتی 16 فصل از 23 فصل تعرفه‌ای صنایع منتخب، منفی است. در مقاله حاضر، حداقل نرخ تعرفه و جبران صادراتی برای دستیابی به نرخ مؤثر حمایتی مثبت به منظور خلق مزیت، ارایه شده است.

خلاصه ماشینی:

"در این مقاله، "سیاست تعرفه‌ای انتقال رانت[11]" برای مواردی که بنگاه داخلی به طور بالقوه می‌تواند وارد بازار شود و برای بازار داخلی و بازارهای خارجی تولید کند، مورد بررسی قرار گرفته است[12] تعرفه بالا به بنگاه خارجی فشار می‌آورد تا استراتژی بازدارندگی ورود را رها کند و در نتیجه ورود بنگاه داخلی امکان پذیر می‌گردد. در این بررسی، دو ابزار سیاست استراتژیک تجاری که با یکدیگر برای انتقال رانت استفاده می‌شود عبارتند از: کارتلیزه شدن صنایع صادراتی داخلی و تعرفه‌ها. 2. اثر استراتژیک: از آنجا که اعطای یارانه توسط دولت باعث می‌شود رقیب باور کند که شرکت داخلی توسعه خواهد یافت، ‌در آن صورت واکنش رقیب، کاهش تولید است و این اقدام به خودی خود، سود شرکت داخلی را افزایش می‌دهد. اعطای یارانه استراتژیک به صادرات و انتقال سود حالتی را در نظر می‌گیریم که دو بنگاه صادراتی یکی داخلی و دیگری خارجی وجود دارند که در بازار سوم با یکدیگر رقابت می‌کنند. نرخ تعرفه موثر حمایتی صنایع منتخب نرخ تعرفه مؤثر حمایتی، درصد افزایش در ارزش افزوده داخلی را در اثر وضع تعرفه اندازه‌گیری می‌کند و با فرمول زیر محاسبه می‌شود: = g نرخ تعرفه موثر حمایتی = t نرخ تعرفه اسمی کالای نهایی وارداتی = ti نرخ تعرفه اسمی نهاده‌های وارداتی = ai نسبت هزینه نهاده وارداتی به قیمت کالای نهایی نرخ تعرفه موثر حمایتی براساس میانگین تعرفه کالاهای مصرفی و واسطه‌ای و نسبت ارزش مواد اولیه وارداتی به ارزش تولیدات، محاسبه شده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.