Skip to main content
فهرست مقالات

ساز و کار سیاست استراتژیک تجاری برای توسعه صادرات صنعتی ایران

نویسنده: ؛ ؛

پاییز 1380 - شماره 20 علمی-پژوهشی (32 صفحه - از 31 تا 62)

کلید واژه های ماشینی : کشورهای در حال توسعه ،سیاست استراتژیک تجاری ،اعطای یارانه به صادرات ،استراتژیک ،نرخ حمایت موثر ،نرخ تعرفه ،توسعه صادرات صنعتی ،نرخ تعرفه موثر حمایتی ،استراتژیک تجاری ،صادرات صنعتی ایران ،تعرفه کالاهای مصرفی ،اعطای یارانه ،نرخ تعرفه موثر ،ابزارهای سیاست استراتژیک تجاری ،انتخاب صنایع استراتژیک ،صادرات صنعتی ،وضع تعرفه بر واردات ،نرخ حمایت ،کاربرد سیاست استراتژیک تجاری ،حمایت موثر ،انتخاب صنایع ،نرخ حمایت موثر صنایع ،میانگین تعرفه کالاهای مصرفی ،توسعه صادرات ،یارانه صادراتی ،تجارت درون صنعتی ،صادراتی ،داخلی ،شرکت داخلی ،موثر

سیاست استراتژیک تجاری، سیاست تجاری برای اثرگذاری بر تصمیمات انحصارگران چند جانبه در بازارهای جهانی است. این سیاست طی دو مرحله قابل اجرا است: انتخاب صنایع و هدف‌گیری صنایع منتخب. مهمترین ابزارهای سیاست استراتژیک تجاری شامل وضع تعرفه بر واردات رقیب و اعطای یارانه به صادرات است. در بازار متقابل از هر دو ابزار استفاده می‌شود. فرایند کاربرد سیاست استراتژیک تجاری در کشورهای در حال توسعه از طریق خلق مزیت است. معیارهای پیشنهادی برای انتخاب صنایع در کشورهای در حال توسعه برای خلق مزیت شامل: سودآوری، رانت نیروی کار، انرژی‌بری، مزیت هزینه‌ای و دانش فنی و مهارت نیروی کار است. بر این اساس، 3 صنعت برگزیده ایران جهت خلق مزیت برای توسعه صادرات صنعتی، به ترتیب عبارتند از: تولیدفلزات اساسی (کد 27)، تولید سایر محصولات کانی غیرفلزی (کد 26)، تولید مواد و محصولات شیمیایی (کد 24) . بازار این صنایع، متقابل است. نرخ مؤثر حمایتی 16 فصل از 23 فصل تعرفه‌ای صنایع منتخب، منفی است. در مقاله حاضر، حداقل نرخ تعرفه و جبران صادراتی برای دستیابی به نرخ مؤثر حمایتی مثبت به منظور خلق مزیت، ارایه شده است.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.