چکیده:
هدف: بررسی میزان اعتبار منابع اطلاعات سلامت موجود در اینترنت و تأثیر ویژگی شخصیتی وجدانگرایی بر نوع ارزیابی این منابع در بین کاربران دانشگاهی حوزههای بهداشتی - پزشکی. روششناسی: نمونهای تصادفی متشکل از 148 نفر از دانشجویان و استادان دانشگاه علوم پزشکی تهران در دو دانشکدۀ پزشکی، و پرستاری و مامایی، با روش پیمایشی و کاربرد دو پرسشنامه در حوزههای اعتبار و وجدانگرایی بررسی شد. پس از رواسازی و اعتباریابی، پرسشنامهها توزیع و دادهها با استفاده از نرمافزار اس.پی.اس.اس تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: جامعۀ تحت بررسی مشکلاتی در تعیین کیفیت و اعتبار اطلاعات و نیز بازیابی سریع اطلاعات داشتند. بیش از نیمی از نمونه، اطلاعات بهداشتی و پزشکی موجود در اینترنت را همیشه یا بیشتر اوقات معتبر میدانند. مهمترین معیار ارزیابی کیفی از سوی نمونۀ مورد بررسی بیطرفی و سپس روزآمدی و اعتبار نویسنده بوده است. بین وجدانگرایی دانشجویان و استادان پزشکی با میزان اعتبار تخصیصی آنان برای منابع اطلاعات اینترنتی، رابطۀ همبستگی معناداری وجود دارد. بین میزان دقت فراهمآورندگان اطلاعات نیز همبستگی بالایی دیده شد. با تغییر در سطح وجدانگرایی افراد، سطح اعتماد آنها به منابع اینترنتی نیز دچار تغییر میشود. همچنین بین وجدانگرایی افراد با سطح اعتماد آنان به منابع اینترنتی در درمان بیماران، رابطۀ معناداری مشاهده نشد. واژههای کلیدی: ارزیابی اطلاعات، اعتبار اطلاعات سلامت، دانشجویان پزشکی، رفتار اطلاعاتی، منابع اطاعاتی وب.
خلاصه ماشینی:
اعتبارسنجي اطلاعات سلامت موجود در وب ، توسط دانشجويان و اعضاي هيأت علمي رشته هاي پزشکي، پرستاري و مامايي حميد کشاورز١، علي شعباني ٢*، دکتر محمدرضا وصفي 3 تاريخ دريافت : ٩٣/٨/٢٥ تاريخ پذيرش : ٩٣/١٢/٢١ چکيده هدف : بررسي ميزان اعتبار منـابع اطلاعـات سـلامت موجـود در اينترنـت و تـأثير ويژگـي شخصـيتي وجدان گرايي بر نوع ارزيابي اين منابع در بين کاربران دانشگاهي حوزه هاي بهداشتي - پزشکي.
بين وجدان گرايي دانشجويان و استادان پزشکي بـا ميـزان اعتبـار تخصيصي آنان براي منابع اطلاعات اينترنتي، رابطۀ همبستگي معناداري وجـود دارد.
مشکلات موجود در استفاده از اينترنت براي يافتن اطلاعات پزشکي به تفکيک گروه هاي جمعيتي مختلف جنسيت موقعيت درجۀ علمي مشکلات زن مرد دانشجو استاد کارشناسي ارشد دکتري استاديار دانشيار پروفسور فراواني ٠ ٤ ٣ ١ ١ ١ ١ ٠ ١ ٠ وقت گير درصد .
از کل دانشجويان و استادان پزشکي نسبت به اعتبار منابع اطلاعات اينترنتي پزشـکي چـه ديدگاهي دارند؟ براي بررسي اعتبار منابع از ديـدگاه اسـتادان و دانشـجويان ، نظرهـاي آنـان در مـورد ميـزان اعتبـار اطلاعات ارائه شده در اينترنت ، منبع اعتبار و ميزان دقت آنها در مورد فـراهم آورنـدگان اطلاعـات تحليل شد که در ادامه و در قالب جدول هاي سه گانه (٤، ٥ و ٦) ارائه شده است .
Glenton, Paulsen and Oxman 3.
Non-Web-Based Interventions: A Meta-analysis of Behavioral Change Outcomes, Journal of Medical Internet Research Available at: http://www.
Empirical studies assessing the quality of health information for consumers on the world wide web: a systematic review, JAMA, 287 (20): 2691-700.