Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی مزیت نسبی و اولویت بندی بازارهای هدف صادرات پوشاک ایران

نویسنده:

علمی-پژوهشی (38 صفحه - از 141 تا 178)

کلید واژه های ماشینی : صادرات ،بازارهای هدف صادرات پوشاک ایران ،واردات ،پوشاک ،اولویت‌بندی بازارهای هدف صادرات پوشاک ،بازار ،واردات پوشاک ،مزیت نسبی ،شاخص ،شاخص سهم واردات پوشاک ،بررسی بازار جهانی پوشاک نشان ،بازارهای هدف ،سهم واردات پوشاک ،بازارهای هدف پوشاک صادراتی ایران ،واردات پوشاک از کل واردات ،کل واردات جهانی پوشاک ،بررسی مزیت نسبی ،بازارهای هدف براساس شاخص‌های جاذبه ،واردات پوشاک از بازار جهانی ،واردات پوشاک از کل تجارت ،ایران ،کل واردات جهانی ،سهم واردات پوشاک کشور نسبت ،محصول ،سهم ،صادرات پوشاک ایران برخوردار ،دلار ،جهت اولویت‌بندی بازارهای هدف صادرات ،تجارت ،واردات پوشاک کشورها

اصولا شناخت بازارهای هدف و اولویت‌بندی بازارهای بالقوه دریک محصول خاص می‌تواند در نهایت، در تدوین استراتژی بازاریابی کارآمد جهت شرکت‌هایی که قصد صادرات یک محصول در بازار را دارند، مفید بوده و از اتلاف هزینه‌های آن دسته از شرکتها که قصد حضور مستمر در بازار را دارند جلوگیری نماید. از سوی دیگر، در ارتباط با برنامه‌ریزان صادراتی و مسؤولین اجرایی کشور این امر می‌تواند نقش ارزنده‌ای در تدوین استراتژی بازرگانی به‌ویژه در خصوص مذاکرات تجاری دوجانبه داشته باشد. مقاله حاضر به دو محور اساسی "مزیت نسبی" و "اولیت‌بندی نهایی بازارهای هدف براساس شاخص‌های جاذبه به ‌ویژه برای واردات پوشاک[1] از ایران" می‌پردازد. بررسی بازار جهانی پوشاک نشان می‌دهد به رغم آن که در دو دهه اخیر، کشورهای جدید به جمع صادرکنندگان و واردکنندگان پوشاک پیوسته‌اند ولی هنوز کشورهای پیشرفته صنعتی هم در صادرات و هم در واردات این گونه محصولات بالاترین سهم را در بازار جهانی دارا می باشند. از سوی دیگر، در سالهای اخیر، بازارهای صادراتی جدید در منطقه آسیای‌میانه، قفقاز و اروپای شرقی به دنبال استقلال یافتن کشورهای این مناطق، به روی صادرکنندگان گشوده ‌شده ‌است، که صادرکنندگان ایرانی نیز می‌توانند آنها را به عنوان بازارهای هدف بالقوه در نظر داشته‌باشد. در نهایت، نتیجه این تحقیق نشان می‌دهد که کشورهای سنگاپور، ایرلند، زلاندنو، انگلستان، فرانسه، اتریش، بلژیک، کانادا و استرالیا به ترتیب مهمترین بازارهای صادراتی بالقوه پوشاک ایران محسوب می‌گردند.

خلاصه ماشینی:

"نتایج به‌دست آمده از آمار واردات 71 کشور عمده از لحاظ سهم بالای تجارت آنها با ایران و کل واردات و صادرات آن کشورها در خصوص صادرات صنعتی اقلام مختلف صادرات پوشاک برحسب کد (ReV3) SITC پنج رقـمی نـشان می‌دهد که طــی سال‌های (98-1994) بیش از 62 نوع پوشاک از ایران به نقاط مختلف جهان صادر شده ‌است که پوشاک از نوع 84842، 84389 ،84592 ، 84281 ، 84382 در مقایسه با سایر انواع پوشاک صادراتی از عملکرد صادراتی بالایی برخوردار می‌باشند به عبارت دیگر، این گروه از پوشاک صادراتی ایران سهم بالایی از بازار جهانی را در مقایسه با سایر اقلام صادراتی پوشاک دارا می‌باشند جدول 1- بررسی مزیت نسبی ایران در گروه‌های مختلف صادرات پوشاک طی سال‌های 98-1994 کد 3 SITC تعریف سهم صادرات ایران از کل جهان(درصد) شاخص مزیت نسبی آشکار شده (RCA) ضریب تغییرات رتبه 84842 انواع کلاه مردانه و سایر 52/0 3/13 70/0 1 84389 انواع لباس زنانه و دخترانه و بچگانه 14/0 7/3 74/0 2 مأخذ: Calculated based on: ITC, COMTRADE, PC/TAS99 ادامه جدول 1 84592 لباس رو از پنبه 07/0 8/1 7/0 3 84281 انواع لباس روی مردانه و پسرانه 04/0 08/1 22/0 4 84382 انواع لباس روی زنانه و دخترانه و بچه‌گانه 04/0 06/1 24/0 5 مأخذ: Calculated based on: ITC, COMTRADE, PC/TAS99 پوشاک از نوع کلاه مردانه و سایر، در مقایسه با سایر اقلام وارداتی کشورهای مختلف جهان، از مزیت نسبی آشکارشده بالاتری در حدود 3/13 برخوردار می‌باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.