Skip to main content
فهرست مقالات

در ارزیابی برنامه های بخش بازرگانی، مورد: برنامه های ادارات کل بازرگانی استان ها در سال 1378 AHP کاربرد روش

نویسنده: ؛ ؛

زمستان 1380 - شماره 21 علمی-پژوهشی (32 صفحه - از 179 تا 210)

کلید واژه های ماشینی : برنامه‌های ادارات‌کل بازرگانی استان‌ها ،ادارات‌کل بازرگانی استان‌ها ،ارزیابی عملکرد ادارات‌کل بازرگانی استان‌ها ،عملکرد ادارات‌کل بازرگانی استان‌ها ،ادارات‌کل بازرگانی ،فعالیت‌های ادارات‌کل بازرگانی استان‌ها ،بازرگانی استان‌ها ،ارزیابی برنامه‌ها ،ادارات‌کل ،برنامه‌های ادارات‌کل ،فعالیت‌های ادارات بازرگانی استان‌ها ،متوسط عملکرد کل ادارات بازرگانی ،درصد استان‌ها از عملکردی ،ادارات بازرگانی استان‌ها ،نظارت و ارزیابی ،ارزیابی عملکرد ،فرایند برنامه‌ریزی ،شاخص‌های ارزیابی ،ارجحیت ،ادارات بازرگانی ،ارزیابی عملکرد برنامه‌ها ،فعالیت‌های برنامه‌ای ادارات‌کل بازرگانی ،محاسبه شاخص‌های ،درصد از استان‌ها بالاترین ،برنامه‌ها مورد ارزیابی ،استان‌ها از عملکردی ،درصد از استان‌ها ،عملکرد برنامه ،شاخص سازگاری ،مرحله برنامه‌ریزی

در فرایند برنامه ریزی، نظارت و ارزیابی، کاری بس مهم و حساس است زیرا از یکسو اطلاعات لازم را از طریق یک فرایند بازخوری کارآمد فراهم می‌آورد و از سوی دیگر ضعف‌های اجرایی را آشکار می‌سازد و مشکلاتی را که در مرحله برنامه‌ریزی پیش‌بینی نشده‌است، می‌شناساند و به یافتن راه‌حل‌های آنها یاری می‌رساند و بدین ترتیب نه تنها مدیریت را یک مدیریت پویا، به روز و پاسخگو می‌سازد بلکه چالش‌های جدیدی پیش‌ روی مدیریت مطرح می‌سازد و آن را برای مدیریت تغییر که کارآمدی و توانمندی و ثمر بخشی از نتایج آن است، راهنما می‌گردد. هر چند در اغلب موارد این امر یا به فراموشی سپرده می‌شود و یا زیر سایه مراحل تهیه و تدوین و اجرا قرارمی‌گیرد ولی باید اذعان داشت که برنامه‌ریزی بدون ارزیابی کامل نیست. بنابراین، ضرورت دارد برنامه‌ها مورد ارزیابی دقیق و همه جانبه تخصیص بهینه درآینده کمک می‌کنند که به دقت و به طور پیوسته از جنبه‌های گوناگون مورد ارزیابی قرار گیرند. فقط زمانی می‌توان توجیهی برای ادامه کار برنامه‌ریزی داشت که برنامه‌های قبلی ارزیابی شده‌باشد و بر ضرورت ادامه آنها و نشان دادن تأثیرگذاری آنها در امور، استدلالات لازم فراهم شده‌ باشد. از این‌رو، برای دستیابی به اهداف سازمان (برنامه فعالیت‌های ادارات کل بازرگانی استان‌ها)، پرسش‌هایی مدنظر قرار گرفته‌است که عبارتند از: اول، این اهداف (فعالیت‌های برنامه‌ای) به چه میزان تحقق یافته‌اند؟ و دوم، در راه نیل به آنها چه موانع و مشکلاتی وجود داشته است؟ در نهایت، برای یافتن پاسخ علمی به پرسش‌های پیش‌گفته براساس اصول فرایند برنامه‌ریزی، با روش‌شناختی توصیفی- تحلیلی و با استفاده از تکنیک AHP به ارزیابی ادارات کل بازرگانی استان‌ها پرداخته‌شد تا نقاط ضعف و قوت بازشناخته شوند.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.