چکیده:
یکی از مباحث مهمی که اخیرا وارد ادبیات سیاسی اجتماعی کشور شده و در اندیشه دینی ما دارای ریشه عمیقی است، «بصیرت» است. بصیرت، شناخت و معرفت درست و عمیق است که دارای ابعاد و مولفههای زیادی است.
بدیهی است ویژگیهای یاران امام عصر هر کدام قابلیت بررسی جداگانه دارد. آنچه در مقام بیان آن هستیم، حرکت امام زمان و درپی آن حکومت و گسترش عدالت در سراسر گیتی است که تحقق آن علاوه بر رهبر الاهی به ویژگیهای همراهان ایشان بستگی دارد تا این توفیق عظیم حاصل شود. آن مشخصه خاص در یاران امام زمان بصیرت است که با توجه به فلسفه بعثت انبیای الاهی و اهل بیت بر حکومت جهانی و الاهی بوده است؛ اما به دلیل عدم بصیرت اطرافیان خاص در تحقق آن ناکام ماندند.
در این نوشتار با روش توصیفی ـ تحلیلی با رجوع به آیات و روایات قرآن به عنصر بصیرت در ابعاد مختلف، اعم از اعتقادی، اجتماعی، سیاسی و عملی در رابطه با یاران حضرت مهدی ، پرداخته شده است.
One of the important issues، which has recently entered the country’s social and political literature and is deeply rooted in our religious thought، is “spiritual vision”. Spiritual vision is the true and deep knowledge and wisdom that has many dimensions and components. Obviously، the characteristics of Imam Mahdi’s companions can be studied separately. What we want to express now is Imam Mahdi’s movement followed by a government and spread of justice throughout the world and its fulfillment depends both on the spiritual leader and the characteristics of his companions so this great Divine Aid is achieved. That special feature in the companions of Imam of the Time is the spiritual vision، which is in accordance to the philosophy of Divine mission of prophets and Prophet’s Household but due to the lack of spiritual vision in their special companions، they failed to fulfill their mission. In this paper، by a descriptive-analytic method with reference to Quranic verses and traditions، we investigate the element of spiritual vision in its various dimensions including doctrinal، social، political and practical aspects in relation to the companions of Imam Mahdi.
خلاصه ماشینی:
"برای درک بهتر این ویژگی لازم است به وضعیت و نحوه برخورد و استقامت یاران ائمه معصومین( و عکس العمل آن سلالههای پاک عترت رسول الله( هر چند مختصر، گذری تاریخی داشته باشیم: بعد از پیامبر خدا( ابتدا به کلام صدیقه طاهره( در مسجد پدر برای دفاع از امام زمان خود اشاره میکنیم که فرمود: یا معشر البقیة و یا عماد الملة و حصنة الإسلام ما هذه الفترة فی حقی و السنة عن ظلامتی...
امام علی( در زمینه بصیرت همراه با شناخت یاران امام زمان( میفرمایند: رجال مؤمنون عرفوا الله حق معرفته و هم أنصار المهدی فی آخر الزمان؛ مردانی که خدا را آن چنان که شایسته است، شناختهاند، و آنان یاوران مهدی( در آخرالزماناند (مجلسی، 1403، ج 57: 229؛ صافی گلپایگانی، 1419: 611).
مهمترین عامل انحراف سیاستمداران، ترس از قدرت مداران و دنیا پرستی است که امیرالمؤمنین( یاران امام زمان( را از این دو خصلت بری میدانند: یؤلف الله بین قلوبهم، لا یستوحشون من أحد ولا یفرحون بأحد یدخل فیهم؛ خداوند بین دلهای آنها الفت برقرار میکند.
در کلامی دیگر امیرالمؤمنین( در وصف انسان بصیر در جامعه که مصداق بارز آن یاران خاص حضرت مهدی( میباشند را چنین توصیف میفرمایند: انما البصیر من سمع فتفکر و نظر فابصر وانتفع بالعبر، ثم سلک جددا واضحا؛ انسان با بصیرت کسی است که بشنود و خوب بیندیشد و بنگرد و ببیند و از تجارب دنیا بهره گیرد، سپس در راه روشن حرکت کند (نهج البلاغه: خطبه153)."