Skip to main content
فهرست مقالات

کارایی بازار رسانی انگور و راههای بهبود آن در استان سیستان و بلوچستان

نویسنده: ؛ ؛ ؛

تابستان 1381 - شماره 23 علمی-پژوهشی (26 صفحه - از 139 تا 164)

کلید واژه های ماشینی : استان سیستان و بلوچستان ،سیستان ،سیستان و بلوچستان ،بلوچستان ،بازاررسانی ،استان سیستان ،مناطق با مشکل بازاررسانی ،باغداران در فصل برداشت ،بازاررسانی انگور در استان ،درصد از بازار بلوچستان ،انگور یاقوتی ،بازاررسانی انگور ،هکتار باغ انگور ،باغ انگور ،سیستان و بازار بلوچستان ،تولید انگور ،انگور در استان ،بازار سیستان ،قیمت محصول ،بازار مصرف ،سایر مناطق با مشکل ،کشت انگور ،هزینه‌های تولید ،بازار بلوچستان ،باغداران ،هکتار ،بازاررسانی محصولات کشاورزی ،هزینه‌های تولید انگور ،سطح زیر کشت ،مشکل بازاررسانی

انگور یکی از با ارزش‌ترین محصولات باغی است که تولید آن در دنیا و ایران اهمیت زیادی دارد. تنوع گونه و قابلیت خاص این محصول امکان پرورش و تولید آن را در مناطق مختلف آب و هوایی کشورمان ممکن ساخته است. انگور با سطح کشت 5/3037 هکتار یکی از محصولات مهم باغی در استان سیستان و بلوچستتان به حساب می‌آید[1]. بازار مصرف انگور تولیدی این استان، شامل مناطق مختلف خود استان، استانهای همجوار و تهران می‌باشد. بازار این محصول در استان سیستان و بلوچستان را می‌توان به دو واحد بازار سیستان و بازار بلوچستان تفکیک نمود. کارایی بازاررسانی برای هر یک از این بازارها به کمک روابط ریاضی و تعریف شیفرد و فوترل محاسبه شده و نشان می‌دهد که با وجود در نظر گرفتن کلیه مشکلات و مسائل بازار رسانی، بازار سیستان 31 درصد از بازار بلوچستان کاراتر است. انگور تولیدی این استان بیش از سایر مناطق با مشکل بازاررسانی روبرو است. دخالت واسطه‌ها، پیش خرید محصول و اجاره باغ توسط این عوامل بسیار محسوس است. بطور کلی در خصوص این مشکلات باید گفت: نرخ‌گذاری غیر صحیح قیمت این محصول در سطح عمده فروشی با بی‌توجهی به هزینه‌های تولید انجام می‌شود و در سطح خرده فروشی با سرشکن کردن بهاء محصول ضایع شده و سایر نارسایی‌های محصول و بدون توجه به منافع مصرف کننده صورت می‌گیرد. همچنین نامناسب بودن بسته‌بندی‌های ارایه شده مثل جعبه‌های بزرگ چوبی و عدم درجه‌بندی و یکنواختی آن، مشکل دیگر بازاررسانی این انگور است. کمبود وسایل حمل و نقل مناسب، فقدان صنایع تبدیلی و نبود توانمندی لازم برای تبدیل و نگهداری محصول سبب گردیده که قیمت دریافتی باغداران در فصل برداشت به شدت افت نماید و از جاذبه‌های تولید آن کاسته گردد.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.