Skip to main content
فهرست مقالات

تحلیل قانون یک قیمتی در بازار محصولات زراعی ایران

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (42 صفحه - از 85 تا 126)

کلید واژه های ماشینی : بازار، قیمت، پیوستگی، اطلاعات، زعفران، پیاز، تولید، پیوستگی بازار، بازار محصولات کشاورزی، برنج

بازار محصولات کشاورزی یک بازار فاصله‌ای است که در آن تولیدکنندگان و مصرف کنندگان در مکان‌های مختلف توزیع شده اند. هدف از این تحقیق تحلیل قانون یک قیمتی از طریق ارزیابی پیوستگی و نوع پیوستگی بازارهای 5 محصول منتخب زراعی ( برنج، پیاز ، زعفران، سیب زمینی و عدس)و همچنین کل محصولات بخش کشاورزی ایران در 9 شهر مهم کشور ( اصفهان، اهواز، ارومیه، تبریز، تهران، شیراز، رشت، کرمان و مشهد) بوده است. در این تحقیق از اطلاعات سری زمانی ماهانه در دوره زمانی فروردین 1361 تا اسفند 1378 استفاده شده است و آزمون فرضیه ها براساس الگوی راوالیون و سریهای زمانی پایا صورت گرفته است. بدین ترتیب در مجموع برای انجام این تحقیق از ده هزار داده آماری استفاده شده و شاخص خرده فروشی کالاها و خدمات مصرفی از منابع اطلاعاتی موجود در بانک مرکزی استخراج، سازماندهی و در بسته نرم افزاری EViews ثبت شده است. طبق نتایج حاصل، فرضیه پیوستگی قوی و کوتاه مدت در بین اکثر بازارها رد شده است. به این ترتیب بازار محصولات زراعی در ایران از شرایط مطلوب دوربوده است. پیوستگی بازارها در بلندمدت حدود 39% براورد شده است که نوع ارتباط بین بازارها اغلب از الگوی بازار حاکم (قیمت گذار) پیروی می کند؛ برپایه اطلاعات مورد استفاده در این مطالعه، در تمام بازارها به‌استثنای بازار پیاز، بازارهای تولیدی حاکم بوده و منشاء تغییرات قیمت بوده‌اند .

خلاصه ماشینی:

"هدف از این تحقیق تحلیل قانون یک قیمتی از طریق ارزیابی پیوستگی و نوع پیوستگی بازارهای 5 محصول منتخب زراعی ( برنج، پیاز ، زعفران، سیب زمینی و عدس)و همچنین کل محصولات بخش کشاورزی ایران در 9 شهر مهم کشور ( اصفهان، اهواز، ارومیه، تبریز، تهران، شیراز، رشت، کرمان و مشهد) بوده است. جدول 2- روند تغییرات شاخص قیمت کالاها در شهرهای منتخب 01/1361-12/1378 رشد متوسط سالانه (درصد ) رشد متوسط ماهانه (درصد) ضریب تغییرات (درصد ) کالا 24 8/1 114 برنج 3/18 8/0 127 پیاز 2/23 7/1 204 زعفران 3/23 5/1 115 سیب زمینی 5/23 7/1 8/123 عدس 4/21 6/1 102 کل محصولات مأخذ : بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ، دایره شاخص بهای کالا و خدمات مصرفی چون این تحقیق بر روی بازار محصولات منتخب در هر یک از شهرها بطور مجزا و کلی انجام گرفت،میزان تولید هر یک ازکالا ها در استان‌هایی که مراکز آنها مورد بررسی قرار گرفته است، اطلاعات مفیدی را ارایه خواهد داد. جدول 7- آمارة F حاصل از آزمون قیدها برای ارزیابی پیوستگی بازار محصول پیاز $$$ *سطح معنای 1درصد **سطح معنای 5 درصد منبع: نتایج حاصل از براورد الگوی راوالیون و اجرای آزمون والد برای قیدها به این ترتیب، کرمان و ارومیه مهمترین بازارهای قیمت‌گذار پیاز در دوره کوتاه مدت به شمار می آیند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.