چکیده:
انـسان بـا پرسـش از «کیـستی » بـه دنبـال پـی بـردن بـه هویـت خویـشتن اسـت ؛ ایـن معنـا بـر مبنای تشابه بـا آنهـایی کـه ماننـد فـرد هـستند و تفـاوت از غیـر یـا دیگرانـی کـه ماننـد او نیـستند، شکل می گیـرد. هویـت ایرانـی بـه معنـای دلبـستگی عـاطفی و تعهـد نـسبت بـه میـراث فرهنگـی ، میـراث سیاسـی و تبـار مـشترک ایرانـی اسـت . مبـانی فرهنگـی ، تـاریخی و تمـدنی از مهـم تـرین مولفـه هــای هویــت ملـی اســت کــه ســبب تمـایز جوامــع از یکــدیگر مــی گـردد و از آنجــا کــه زبــان ابزار انتقال فرهنگ است نقش آن از میان سایر عوامل سازندة هویت ملی بیشتر است . نویــسندگان در ایــن مقالــه در تلاشــند تــا بــا تحلیــل محتــوا، میــزان توجــه نــوایی بــه عناصــر هویــت ایرانــی را بررســی و شاخــصه هــای هویــت بخــشی را از منظــر او در ابعــاد اجتمــاعی ، تاریخی ، فرهنگـی و ادبـی مـورد بررسـی و پـژوهش قـرار دهنـد؛ از ایـن رو، مولفـه هـای هویـت ، در دیـوان امیـر علیـشیر نـوایی تعیـین شـد و بـر مبنـای آن، نـوع توجـه وی بـه هویـت ملـی مـورد ارزیابی قـرار گرفـت و عناصـر گونـاگون هویـت ملـی و مولفـه هـای آن بررسـی و بـه جلـوههـا و نشانه های فرهنگ ایرانی پرداخته شد.
خلاصه ماشینی:
نویــسندگان در ایــن مقالــه در تلاشــند تــا بــا تحلیــل محتــوا، میــزان توجــه نــوایی بــه عناصــر هویــت ایرانــی را بررســی و شاخــصه هــای هویــت بخــشی را از منظــر او در ابعــاد اجتمــاعی ، تاریخی ، فرهنگـی و ادبـی مـورد بررسـی و پـژوهش قـرار دهنـد؛ از ایـن رو، مؤلفـه هـای هویـت ، در دیـوان امیـر علیـشیر نـوایی تعیـین شـد و بـر مبنـای آن، نـوع توجـه وی بـه هویـت ملـی مـورد ارزیابی قـرار گرفـت و عناصـر گونـاگون هویـت ملـی و مؤلفـه هـای آن بررسـی و بـه جلـوههـا و نشانه های فرهنگ ایرانی پرداخته شد.
در دوران شــاهرخ، فرزنــد او نیــز، بــه پــرورش علمــا و اندیــشمندان توجــه ویــژه ای شــد و مراکــز آموزشــی متنــوعی بــه وجــود آمــد و در نتیجــة حــسن مــدیریت و اتخــاذ تـدابیر و سیاسـت هـای تـشویقی از سـوی صـاحبان قـدرت، در هـرات فـضایی ایجـاد شـد که افـراد بـا عقایـد مختلـف ، آزاد و آسـوده بـه حیـات و فعالیـت خـود ادامـه مـی دادنـد و ایــن امــر، شــکوفایی فرهنــگ و تمــدن اســلامی را در دورة تیمــوری ســبب گردیــد کــه بــارزترین نمــود آن شــکوفایی رشــد و زبــان و ادبیــات فارســی اســت کــه در نتیجــة آن شــاعران با آسودگی و فراغت به آفرینش آثار خود به زبان فارسی یا ترکی می پرداختند.
در ایــن مقالــه بــه بررســی چگــونگی بــه کــارگیری عناصــر هویــت ایرانــی در دیــوان امیرعلیــشیر نــوایی پرداختــه شــده اســت تــا کیفیــت و میــزان توجــه شــاعر کــه هــم بــه لحــاظ زمــانی و هــم مکــانی بــا دیگــر شــاعران حــوزه مرکــزی ایــران وضــعیتی متفــاوت را داراســت ، مــورد تحلیل قرار گیرد.