Skip to main content
فهرست مقالات

عشق از دیدگاه عین القضات همدانی

نویسنده:

(21 صفحه - از 92 تا 112)

کلید واژه های ماشینی : عشق ،معشوق ،حب ،عاشق ،عین‌القضات ،محبت ،خدا ،نامه‌های عین‌القضات ،تمهیدات ،عرفا ،جمال ،تمثل ،وصال ،بهشت ،عین‌القضات شرح بیان عشق ،سخن ،لطف ،شاهد ،قهر ،دیدن ،عشق و محبت ،خلق ،محبت خدا ،صص ،آمد عشق ،یحبهم ،یحبونه ،نامه‌های عین‌القضات همدانی ،راه آمد عشق ،لطف و قهر معشوق

خلاصه ماشینی:

"میرسید علی همدانی می‌گوید: «آن خاصیت که انسان بدان ممتاز شد از دیگر حیوانات، جوهر محبت و نایره آتش عشق است که هیچ نوع از موجودات جز وی مستعد قبول فیض این سعادت نبود» (2) و عین‌القضات آشکارا ناتوانی فرشتگان را در این امر بازگو می‌کند: «(در خطاب به فرشتگان) عاشقی نه کار شماست که رستم را هم رخش رستم کشد. مولوی می‌گوید باید عاشق شد تا عشق را دریافت: «پرسید یکی که عاشقی چیست؟ گفتم که چو ما شوی بدانی» عین‌القضات هم بر این باور است و به مناسبتی می‌نویسد: «جهان عشق طرفه جهانی است، تا نیایی، نبینی» (2) و در جایی دیگر می‌گوید: «محرمان عشق، خود دانند که عشق چه حالتست؛ اما نامردان و مخنثان را از عشق جز ملالتی و ملامتی نباشد... » (1) این محبت که متعلق به محبوب است، شایبه انبازی و شریک قرار دادن برای معشوق ندارد بلکه «محبوب لذاته یکی باید که بود لابد، اما چیزهای دیگر اگر محبوب بوند، للمحبوب الاصلی هیچ زیان ندارد» (2) و «آن نیز هم از آثار حب محبوب باشد: مثلا اگر عالم، قلم و حبر و کاغذ دوست دارد، نتوان گفت که به همگی عاشق علم نیست.... او خد و خال چهره معشوق را نور حضرت محمد (ص) و زلف و چشم و ابرویش را نور ابلیس می‌پندارد و می‌گوید: «دریغا از دست کسی که شاهد را بیند با چنین خد و خال و زلف و ابرو، و حسین‌وار «اناالحق» نگوید؟» (3) در ظاهر میان این پندار و «انا الحق» گفتن منصور ارتباطی نیست و نمی‌توان آنها را به یکدیگر پیوند داد، ولی به نظر می‌رسد عین‌القضات با نوعی مصلحت اندیشی و پوشیده‌گویی به گونه‌ای مستوروار، تشابه و ______________________________ 1."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.