چکیده:
اروپا پس از رنسانس و به رسمیت شناختن بسیاری از حقوق فردی و انسانی درصدد تصویب قوانینی برآمد که بتواند این حقوق را تامین کند. در این میان زنان نیز که از ابتداییترین حقوق مدنی، بهره ای نداشتند، طی کنوانسیون ها و معاهده هایی صاحب امتیازاتی شدند. یکی از این موارد، «کنوانسیون رفع هر گونه تبعیض علیه زنان » است . این پژوهش با روش تحلیل اسنادی در نظر دارد مقایسه ای بین «کنوانسیون رفع هرگونه تبعیض علیه زنان » با «منشور حقوق و مسئولیت های زنان در نظام جمهوری اسلامی ایران » انجام دهد. مهم ترین اصل در این کنوانسیون القای مفهوم تشابه حقوقی بین زن و مرد است که با طرح این مبحث زنان را از قدرت نمایی در محیط خانواده خارج کرده و روانه ی محیط های مردانه کرده است ؛ در حالی که در منشور «حقوق و مسئولیت های زنان در ایران » مبنای اساسی، بر یکسانی زن و مرد در فطرت ، سرشت ، هدف خلقت ، برخورداری از امکانات و استعدادها و امکان کسب ارزش ها در اسلام میباشد و انسان ها فارغ از جنسیت فقط به واسطه ی رشد همه جانبه ی انسانی در سایه ی دانش و تقوای الهی بر یکدیگر مزیت دارند. این منشور میتواند در جامعه ی ایران و بقیه ی کشورهای اسلامی مبنایی برای برخورداری زنان از حقوق شایسته و بایستهی خویش باشد.
The European society after the industrial and scientific revolution and the greater recognition of human rights، attempted to enact laws that would provide these rights for individuals. Among these، women that were deprived from their most basic rights، through some conventions and agreements، they were also given some privileges. One of these agreements was the convention on the elimination of all forms of discrimination against women. In this study، by applying the documents analysis method، it has been attempted to perform a comparison between the “Convention on the Elimination of All Forms of Discrimination against Women” and “the Bill of Rights and Responsibilities of Women in Iran”. The most important principle in this bill is inducing the concept of right parallels between men and women، which by mentioning this matter، women are sent away from showing-off their power in the family environment and sent to environments where women’s rights and dignity has been destroyed Meanwhile، the “Bill of Rights and Responsibilities of Women in Iran” The foundation of this bill is based on this fundamentalbelief that in Islam men and women are equal to God as far as nature، purpose of creation، access to resources and talents، the possibility to achieve values and to pioneer in values، and rewards and punishments for deeds; and humans، without considering gender، are solely have advantage over each through all-dimensional human growth under knowledge and wisdom، divine virtue and in creating a meritorious society. This bill can be a foundation in the Iranian society and other Islamic countries for women’s rights.
خلاصه ماشینی:
"مهم ترین اصل در این کنوانسیون القای مفهوم تشابه حقوقی بین زن و مرد است که با طرح این مبحث زنان را از قدرت نمایی در محیط خانواده خارج کرده و روانه ی محیط های مردانه کرده است ؛ در حالی که در منشور «حقوق و مسئولیت های زنان در ایران » مبنای اساسی، بر یکسانی زن و مرد در فطرت ، سرشت ، هدف خلقت ، برخورداری از امکانات و استعدادها و امکان کسب ارزش ها در اسلام میباشد و انسان ها فارغ از جنسیت فقط به واسطه ی رشد همه جانبه ی انسانی در سایه ی دانش و تقوای الهی بر یکدیگر مزیت دارند.
بخش بندی منشور حقوق و مسئولیت های زنان در نمودار شماره ی ١ نشان داده شده است : (رجوع شود به تصویر صفحه) ٣- بررسی تطبیقی تعاریف موجود در کنوانسیون و منشور در کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان تعریف مشخصی از حق نشده است ، اما به طور مشخص بر پای بندی منشور ملل متحد به حقوق اساسی بشر تأکید دارد و تنها به تعدادی از مشکلاتی که زنان در جامعه ی جهانی مبتلا به آن هستند، اشاره شده است و حقوق زنان را فقط در تساوی حقوقی بین زن و مرد بیان می کند.
یکی دیگر از مهم ترین تفاوت های این دو سند، این است که کنوانسیون تنها به بیان حقوق زنان اشاره کرده و مسئولیتی برای آنها در نظر نگرفته است ، در حالی که منشور حقوق زنان در ایران حقوق و مسئولیت ها را دو روی یک سکه می داند و نشان از حضور مؤثر و با اهمیت زنان در عرصه های مختلف خانوادگی و اجتماعی است ."