چکیده:
پژوهش حاضر با استفاده از نظریه کنترل اجتماعی تراویس هیرشی به عنوان چارچوب نظری پژوهش به بررسی رابطه بین مهارتهای اجتماعی و رفتارهای پرخطر جوانان پرداخته است. بر مبنای روش پیمایشی، دادههای پژوهش به وسیله پرسشنامه از تعداد 600 نفر از جوانان 15 تا 29 ساله شهر شیراز به روش نمونهگیری چندمرحلهای مختلط گردآوری شد. نتایج آزمون فرضیات نشان داد بین درآمد، دلبستگی به خانواده و دوستان، تعهد به هنجارها، مشارکت، باور به اصول اخلاقی، مهارتهای اجتماعی و رفتارهای پرخطر رابطه معناداری وجود دارد. همچنین، به لحاظ رفتارهای پرخطر، بین جنس، وضعیت تاهل، طبقه اجتماعی، ساختار خانواده تفاوت معناداری وجود داشت. اما بین سن، تحصیلات و رفتارهای پرخطر رابطه معناداری مشاهده نشد. معادله رگرسیونی مربوط به تحلیل چند متغیره متغیرهای مستقل برای پیشبینی متغیر وابسته رفتارهای پرخطر نیز نشان داد که در مجموع، چهار متغیر تعهد به هنجارها، جنس (مرد)، باور به اصول اخلاقی و مهارتهای اجتماعی توانستند 43 درصد از تغییرات متغیر وابسته را تبیین نمایند.
خلاصه ماشینی:
"هیرشی در نظریه خود، نقش سازمانهای کنترل اجتماعی مانند خانواده و مدرسه را مورد تأکید قرار میدهد و بر این باور است که چون برخی از نیروهای اجتماعی بازدارنده و کنترل کننده انحراف اجتماعی از بین رفته یا کارکرد آنها ضعیف شده است، جوانان مرتکب رفتار بزهکارانه میشوند (احمدی، 1384: 90).
جدول 6- همبستگی بین متغیرهای کنترل اجتماعی و مهارت اجتماعی با متغیر وابسته (رفتارهای پرخطر) متغیر فراوانی ضریب پیرسون(r) سطح معناداری دلبستگی به خانواده و دوستان 600 124/0- 002/0 تعهد به هنجارها 600 524/0- 000/0 مشارکت (درگیری) 600 283/0- 000/0 باور به اصول اخلاقی 600 482/0- 000/0 مهارت اجتماعی 600 427/0- 000/0 تحلیل رگرسیون چند متغیره در این بخش تحلیل رگرسیون چند متغیره برای متغیرهای مستقل و متغیر وابسته (رفتار پرخطر) برای کل افراد مورد مطالعه آورده میشود.
Stepwise Dummy جدول 7- عناصر اصلی تحلیل چندمتغیره به روش گام به گام از مرحله اول تا مرحله چهارم برای پیش بینی متغیر وابسته رفتارهای پرخطر در سطح کل مرحله متغیر وارد شده R R² B Beta T Sig. T اول تعهد به هنجارها 514/0 264/0 898/0- 263/0- 510/6- 000/0 دوم جنس (مرد) 583/0 339/0 003/8 275/0 357/8 000/0 سوم باور به اصول اخلاقی 631/0 398/0 979/0- 236/0- 066/6- 000/0 چهارم مهارت اجتماعی 652/0 425/0 308/0- 191/0- 026/5- 000/0 F 067/100= R 652/0= Sig000/0= R² 425/0= بحث و نتیجهگیری با توجه به این واقعیت که نوجوانان و جوانان هر جامعهای، مدیران، مسؤولان، اداره کنندگان و تولیدکنندگان فردای جامعه هستند، توجه به راهکارهای کاهش رفتارهای پرخطر در این سن مهم و حیاتی است."