چکیده:
مطالعه حاضر با هدف ساخت، اعتباریابی و رواسازی پرسشنامه رفتارهای انحرافی دانشجویان انجام شده است. به منظور رسیدن به این هدف، پرسشنامهای با توجه به تعاریف این سازه، و مصادیق این رفتارها در پژوهشهای پیشین طراحی شد. برای انتخاب نمونه این پژوهش توصیفی پیمایشی، ابتدا با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده، دانشگاه تهران و دانشگاه علامه طباطبایی از بین دانشگاههای دولتی شهر تهران انتخاب شدند؛ سپس انتخاب پاسخگویان در هر دانشگاه به صورت در دسترس صورت پذیرفت و در نهایت تعداد 416 پرسشنامه با استفاده از نرمافزارهای SPSS و Amos مورد تحلیل قرار گرفت. روشهای به کار رفته شامل روش تحلیل گویهها (روش لوپ)، روایی محتوا و روایی سازه (تحلیل عاملی) و پایایی (محاسبه ضریب آلفای کرونباخ برای تمامی گویهها) بودند. در نتایج تحلیل عاملی 4 عامل شناسایی شدند که عبارتند از: «مصرف مواد، مشروبات الکلی، روانگردانها و انحراف جنسی»، «وندالیسم و سرقت»، «تقلب» و «پرخاشگری». نتایج حاصل از تحلیل عاملی تاییدی نیز حاکی از برازش مطلوب و قابل قبول دادهها داشت. پایایی این مقیاس از طریق محاسبه آلفای کرونباخ 924/0 بهدست آمد. با در نظر گرفتن نتایج این پژوهش میتوان گفت که این مقیاس از روایی و پایایی مناسبی برخوردار است و عوامل به دست آمده از تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی میتوانند رفتارهای انحرافی دانشجویان را به گونهای مناسب اندازهگیری کنند.
خلاصه ماشینی:
"ابزار اولیه رفتارهای انحرافی محقق ساخته به شماری از مصادیق این رفتارها در شش بعد کلی (مصرف مواد مخدر، روان گردان و مشروبات الکلی، وندالیسم، سرقت، تقلب، پرخاشگری و انحراف جنسی) توجه دارد که بر اساس طیف لیکرت طراحی شده و فرم اولیه آن دربردارندۀ 26 گویه بوده است، که در فرآیند تحلیل گویهها، گویههایی که همبستگی پایینی با سایر گویههای هر بعد داشت و با سایر گویهها ناسازگار بود، به عنوان گویه نامناسب تشخیص داده شد و در نهایت 21 گویه به عنوان فرم نهایی این مقیاس معرفی شد.
ابزار نهایی رفتارهای انحرافی محقق ساخته به شماری از مصادیق این رفتارها در چهار بعد کلی (1- مصرف مواد مخدر، روانگردان و مشروبات الکلی و انحراف جنسی؛ 2- وندالیسم و سرقت؛ 3- تقلب و 4- پرخاشگری) 4 توجه دارد که بر اساس طیف لیکرت طراحی شده و فرم نهایی آن دربردارندۀ 21 گویه است.
696/0 84/13 ** P < 01/0 در جدول زیر برخی از مهمترین شاخصهای برازش ارائه شده است: جدول 3- شاخصهای برازش تحلیل عامل تأییدی شاخصهای رفتار انحرافی نام شاخص میزان کفایت برازش نسبت خیدو (2() به درجه آزادی و معناداری آن (001/0=p) 436/3 ریشه خطای میانگین مجذورات تقریبی(RMSEA) 079/0 شاخص نرم شده برازش (NFI) 96/0 شاخص برازش تطبیقی(CFI) 95/0 شاخص نیکویی برازش (GFI) 94/0 شاخص نیکویی برازش تعدیل شده(AGFI) 93/0 شکل 1- بارهای عاملی هر سؤال و میزان خطاهای آنها در تحلیل عاملی مرتبه اول شاخصهای رفتار انحرافی پایایی ابزار به منظور پاسخ به این سؤال که "آیا مقیاس سنجش رفتارهای انحرافی دانشجویان و خرده مقیاسهای آن از پایایی مناسب و قابل قبولی برخوردار است؟" پایایی ابزار مورد بررسی قرار گرفت."