خلاصه ماشینی:
در نیمه اول قرن بیستم،لوریا پژوهشی در راستای اینباور که ساختار فکری بر ساختار فعالیت غالب اجتماعی قائم است،پژوهشیدر ازبکستان و قرقیزستان به عمل آورد که شرح آن در کتابش رشد شناختی:مبانی فرهنگی و اجتماعی آن(1976)به زبان برگردانی این نگارنده(1385)آمده است.
امروزه همگان این اصل را پذیرفتهاند که اندیشه بر زبان،و زبان بر اندیشهاثر میگذارد،و ما نیز با پذیرش این اصل میخواهیم دربارۀ چگونگی استفادهاز ابزار زبان در شکلبخشی اندیشۀ گویشوران جامعه از منظر گفتمان اجتماعی-سیاسی به کندوکاو بپردازیم-کاری است پرمهابت،اما«ای خضر پیخجسته مدد کن به همتم».
نویسنده کتاب ارزشمند گفتمان ادبیات سیاسی ایران(1380)،علیاکبر امینی،در مقدمه کتابش ضمن آنکه بر گفتمان سیاسی و اجتماعی برخی از بزرگانادب فارسی نظری میاندازد،میگوید«قدرت امروز بیش از هر زمان دیگرخود را در پشت گفتمان و زبان و کلام پنهان میکند»و نتیجه میگیرد«برهمه پژوهشگران علم سیاست و علوم اجتماعی-لازم است که وارد اینگونه مباحث شده و جنبههای گوناگون این ادبیات غریب را از منظر اجتماعی،انسانی،سیاسی،فلسفی،عرفانی و زیباشناختی به نقد و تفسیر بکشند»(ص13).
و تودۀ مردم یاد میگیرند چگونه رفتار فردی و اجتماعی خود رابا مفاهیم القایی این زبان مطابقت داده به آهنگ آن برقصند بدون آنکه برحرکاتی که انجام میدهند شعور داشته باشند،یا بر صدق گفتار و کردارشانایمان،اما سبکشناسی با کاربرد زبانشناسی در بررسی ادبیات سروکار دارد.
محتوا و صورت کلام ایگلتون(1992)در فصل اول کتابش با عنوان«ادبیات چیست؟»ضمن ارایهتعاریفی چند از ادبیات میگوید حکم اعتباری یا به عبارتی سادهتر،داوری برمبنای ارزشهای شخصی درباره آثار ادب پذیرفتنی نیست چرا که این کارمتأثر از هنجارهای رایج فرهنگی و تاریخی جامعه میباشد.