Skip to main content
فهرست مقالات

رخداد در زمانی غیر زمان ها، بازخوانی نظریه سوبژکتیو لیلی عشقی درباره انقلاب اسلامی ایران

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : عشقی، انقلاب، تشیع، شیعه، خدا، ایران، امام، انقلاب اسلامی ایران، ملکوت، نظریه

خلاصه ماشینی:

"عشقی نقطه شروع تحلیل خود را بحث در باب امام قرارداده که بدون آن،فهم تشیع به طور کلی و انقلاب اسلامی غیرممکناست؛امامی که راهنما و هادی حقیقت است و به یاری آن می‌تواناز ملک،پران شد و به ملکوت پیوست و حقیقت را فراچنگآورد. همان‌گونه که امام معصوم(ع)در تشیع دارای موقعیت تأویلیویژه‌ای است،امام خمینی نیز به راحتی توانست این جایگاه را به دستآورد و خود در نقش تأویل گر قانون،به مثابه قانونگذار ظاهر شد کهمجری شریعت و تشیع است. در هر صورت تو پیروزی؛همان گونه که در نزد کربلاییاننیز نفس عمل بسیار مهم‌تر از نتیجه آن بود و خلاف تحلیل‌هایعقل‌گرایانه،شعار همه آنها در حین رویداد آن بود که:{Sمردم از فتنه گریزانند و ندانند که ما#به تمنای تو در حسرت رستاخیزیمS}نویسنده متأثر از نگاه بسیاری از مستشرقین،از جمله کربن،شیعهرا گره خورده با روح فرهنگ ایران می‌داند و به همسانی بسیاریاز نمادهای شیعه و ایرانی،همانند مظلومیت سیاووش و حسین(ع)،انتظار سوشیانت و حضرت مهدی(عج)،می‌پردازد و بیان می‌دارد کهاساسا تصور چنین انقلابی،خارج از تشیع و ایران غیرممکن استو با پذیرش تشیع در ایران،عملا به کانون سیاست و تاریخ ایرانتبدیل شد و هیچ گاه ایرانیان علیه آن به پا نخاستند و اگر قیام‌هاییبوده علیه خلافت صورت گرفته و نه تشیع. اما نویسنده با بررسی دو مفهوم عارف و روحانی در شیعه،معتقداست که عارف با تلاش برای دستیابی به حقیقت و روحانی در تلاشبرای مشروطه کردن سیاست،سرانجام به فراتر رفتن از وضع موجودمی‌اندیشند و این به درستی نشان‌دهنده ذات سیاسی شیعه در هر دوگرایش آن است؛به گونه‌ای که نام تشیع همیشه به عنوان اپوزیسیونحکومت‌ها شناخته شده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.