Skip to main content
فهرست مقالات

رخداد در زمانی غیر زمان ها، بازخوانی نظریه سوبژکتیو لیلی عشقی درباره انقلاب اسلامی ایران

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : عشقی ،انقلاب ،تشیع ،شیعه ،خدا ،ایران ،امام ،انقلاب اسلامی ایران ،ملکوت ،نظریه ،باطن ،عرفان ،تأویل ،سیاسی ،زمان ،نبوت ،پیامبر ،بازخوانی نظریه سوبژکتیو لیلی عشقی ،حقیقت ،پیشگفتاروقوع انقلاب اسلامی ایران ،تاریخ ،انقلاب ایران ،شریعت ،زمانی غیر زمان‌هابازخوانی نظریۀ سوبژ ،نور ،زمانی غیر زمان ها ،ظاهر ،هانری کربن ،نظریۀ سوبژ ،عالم ملکوت

خلاصه ماشینی:

"عشقی نقطه شروع تحلیل خود را بحث در باب امام قرارداده که بدون آن،فهم تشیع به طور کلی و انقلاب اسلامی غیرممکناست؛امامی که راهنما و هادی حقیقت است و به یاری آن می‌تواناز ملک،پران شد و به ملکوت پیوست و حقیقت را فراچنگآورد. همان‌گونه که امام معصوم(ع)در تشیع دارای موقعیت تأویلیویژه‌ای است،امام خمینی نیز به راحتی توانست این جایگاه را به دستآورد و خود در نقش تأویل گر قانون،به مثابه قانونگذار ظاهر شد کهمجری شریعت و تشیع است. در هر صورت تو پیروزی؛همان گونه که در نزد کربلاییاننیز نفس عمل بسیار مهم‌تر از نتیجه آن بود و خلاف تحلیل‌هایعقل‌گرایانه،شعار همه آنها در حین رویداد آن بود که:{Sمردم از فتنه گریزانند و ندانند که ما#به تمنای تو در حسرت رستاخیزیمS}نویسنده متأثر از نگاه بسیاری از مستشرقین،از جمله کربن،شیعهرا گره خورده با روح فرهنگ ایران می‌داند و به همسانی بسیاریاز نمادهای شیعه و ایرانی،همانند مظلومیت سیاووش و حسین(ع)،انتظار سوشیانت و حضرت مهدی(عج)،می‌پردازد و بیان می‌دارد کهاساسا تصور چنین انقلابی،خارج از تشیع و ایران غیرممکن استو با پذیرش تشیع در ایران،عملا به کانون سیاست و تاریخ ایرانتبدیل شد و هیچ گاه ایرانیان علیه آن به پا نخاستند و اگر قیام‌هاییبوده علیه خلافت صورت گرفته و نه تشیع. اما نویسنده با بررسی دو مفهوم عارف و روحانی در شیعه،معتقداست که عارف با تلاش برای دستیابی به حقیقت و روحانی در تلاشبرای مشروطه کردن سیاست،سرانجام به فراتر رفتن از وضع موجودمی‌اندیشند و این به درستی نشان‌دهنده ذات سیاسی شیعه در هر دوگرایش آن است؛به گونه‌ای که نام تشیع همیشه به عنوان اپوزیسیونحکومت‌ها شناخته شده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.