Skip to main content
فهرست مقالات

حماسه های ایرانی و دگردیسی روان انسانی

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : حماسه‌های ایرانی و دگردیسی روان، آرش، سیاوش، شاهنامه، اسطوره، گرشاسپ، پهلوانی، رستم، دگردیسی روان انسانی، قهرمانان

خلاصه ماشینی:

"یکی از این آثار که اخیرا چاپشده است اثر قابل توجه آقای اکبری مفاخر با عنوان روان انسانی درحماسه‌های ایرانی است که در همین راستا،یعنی پرکردن این گسستفرهنگی یا به قول نویسنده:«در راستای برقراری پیوند میان این دوکانون فرهنگ بشری جدا افتاده از هم»(ص 9)نگاشته شده است. اما هیچ کدام به این نکته اشاره نکرده‌اند و تنها هاشم رضی،هنگامی کهاز اژدهاکشی و جنگ با دیوخشکی سخن می‌گوید حدس زده است که:«صورت دیگر این اسطوره شاید افسانه آرش شیواتیر باشد که البته درحماسه ایرانی سخت دیگرگون شده و مفهوم متفاوتی پیدا کرده است»(همان،ج 3،مدخل گرشاسپ). توصیفی که در اینجا از بانوگشسپآمده است نه ارتباطی به روان او دارد و نه به حلول روان ایندره وگرشاسپ و رستم در جسم بانو گشسپ،نویسنده بطور سطحی به اینمسأله نگریسته است؛زیرا در اینجا بانوگشسپ به عنوان یک پهلوان وجنگاور توصیف شده است و قهرمان اصلی یک داستان است،پس بایدبه گونه یک قهرمان توصیف شود،یعنی به همانگونه که گرشاسپ درگرشاسپ‌نامه و رستم در شاهنامه توصیف شده‌اند و اگر هر زن دیگرینیز به جای او در این نقش قرار می‌گرفت همین گونه توصیف می‌شد؛زیرا صفات پهلوان در حماسه‌های ایرانی مشخص است. نمونه‌های دیگری نیز از ترکیباتی که درختبه صورت مشبه به،به کار رفته است می‌توان یافت،به عنوان مثال:{Sجهان را یکی شهریار آوری#درخت وفا را به بار آوریS}(فردوسی،ج 1،ص 526،ب 539)یا این بیت که در آن درخت با همین مضمون به کار رفته است:{Sمگر کان درختی که از کین برست#به آب دو دیده توانیم شست#بپوییم تا آب و رنجش دهیم#چو تازه شود تاج و گنجش دهیمS}(فردوسی،ج 1،ص 86،ب 675-676)در ادامه این بخش نویسنده درپیوند میان روان سیاوش و اغریرثتحلیل زیبا و ژرفی ارائه کرده و به نکات برجسته و قابل توجهی دستیافته است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.