چکیده:
فرض اساسی در حسابداری صنعتی این است که تغییرات هزینه در رابطه با افزایش و کاهش سطح فعالیت، متقارن باشد، اما پژوهش های اخیر، بیانگر رفتار نامتقارن هزینه ها هنگام نوسان های تقاضاست. در این پژوهش با در نظر گرفتن عوامل سنتی (عوامل اقتصادی) موثر بر چسبندگی هزینه ها، انگیزه های شخصی مدیران در قالب عوامل نمایندگی موثر بر عدم تقارن هزینه ها، مورد آزمون قرار گرفته است. جامعه آماری این پژوهش شامل 100 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در طی سال های 1379 تا 1389 هستند. نتایج این پژوهش حاکی از تاثیر معنادار متغیرهای نمایندگی بر عدم تقارن هزینه های اداری، عمومی و فروش است. از این رو، عدم تقارن هزینه ها به علت مساله نمایندگی رابطه مثبتی با انگیزه های شخصی و حکومتی مدیران دارد.
خلاصه ماشینی:
"این پژوهش به دنبال بررسی تاثیر عوامل نمایندگی بر عدم تقارن هزینههای اداری، عمومی و فروش (SG&A 4 )، با فرض وجود عوامل اقتصادی است که برای اولین بار در بورس اوراق بهادار تهران صورت پذیرفته است.
از طرف دیگر، در ادبیات مربوط به مساله نمایندگی، نظریهای با عنوان امپراتورسازی 5 و کوچک Cost Stickiness Cost Asymmetry Anderson & etal Selling, General, and Administrative Costs Empire Building سازی 1 سازمان وجود دارد؛ به این معنا که مدیر تمایل به بزرگ شدن اندازه شرکت برای بسط فرمانروایی خود دارد ]16[.
بنابراین، فرضیه چهارم را میتوان به صورت زیر مطرح کرد: Kanniainen فرضیه چهارم: با افزایش میزان پاداش پرداختی به مدیر عامل شرکت، عدم تقارن هزینههای اداری، عمومی و فروش کاهش مییابد.
عوامل مؤثر بر چسبندگی هزینهها علل چسبندگی هزینهها تصمیمات سنجیده مدیران انگیزههای مدیران شدت اشتغال شدت دارایی عملکرد متوالی عملکرد سهام جریان وجه آزاد دوره تصدی افقهای فکری پاداش روش پژوهش در این پژوهش به بررسی و تحلیل تاثیر متغیرهای مساله نمایندگی بر عدم تقارن هزینههای اداری، عمومی و فروش، با فرض وجود عوامل اقتصادی پرداخته شده است.
در این فرضیه پیش بینی شده است که اگر جریان وجه نقد آزاد شرکت افزایش یابد، میزان عدم تقارن هزینههای اداری، عمومی و فروش افزایش مییابد.
در این فرضیه پیش بینی شده است که اگر افق فکری مدیر عامل شرکت افزایش یابد، میزان عدم تقارن هزینههای اداری، عمومی و فروش کاهش مییابد.
در این فرضیه پیش بینی شده است که اگر میزان پاداش پرداختی به مدیر عامل شرکت افزایش یابد، میزان عدم تقارن هزینههای اداری، عمومی و فروش کاهش مییابد."