چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی رابطة بین میزان استفاده از رسانهها و گرایش دانشجویان دختر دانشگاه بوعلی سینا به حجاب در سال تحصیلی 92-1391 انجام گرفته است. سئوال اصلی این پژوهش آن است که آیا بین میزان استفاده از رسانههای ارتباطی (اینترنت، ماهواره و تلفن همراه) و گرایش دانشجویان دختر دانشگاه بوعلی سینا به حجاب رابطه وجود دارد؟ روش تحقیق، پیمایشی و همبستگی بوده است. از 4436 نفر جامعة آماری، با استفاده ازروش نمونه گیری تصادفی طبقهای نسبی و جدول برآورد حجم نمونه کرجسی و مورگان، نمونهای به حجم 354 نفر انتخاب شده است. ابزار اندازهگیری، پرسشنامة محققساختة میزان استفاده از رسانه و گرایش به حجاب بوده است. روایی پرسشنامهها بر اساس روایی محتوایی مورد سنجش قرار گرفت و از منظر صاحب نظران مورد تأیید واقع شد و پایایی آنها با استفاده از آلفای کرونباخ به ترتیب 85/0 و 93/0 محاسبه گردید. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها، از شاخصهای آمار توصیفی (درصد، فراوانی، میانگین) و از آزمونهای آمار استنباطی (همبستگی پیرسون و رگرسیون مرکب) برای تبیین دادهها استفاده شده است. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها نشان میدهد که میزان گرایش به حجاب دانشجویان را میتوان از روی میزان استفاده از اینترنت، موبایل و ماهواره پیشبینی کرد. هم چنین نتایج گویای آن است که بین میزان استفاده از اینترنت، ماهواره و موبایل با گرایش به حجاب، رابطهای منفی و معنیدار وجود دارد؛ یعنی هر چه میزان استفاده از هر کدام از این رسانهها بیشتر باشد، گرایش به حجاب کمتر است.
خلاصه ماشینی:
سئوال اصلی این پژوهش آن است که آیا بین میزان استفاده از رسانه های ارتباطی (اینترنت ، ماهواره و تلفن همراه ) و گرایش دانشجویان دختر دانشگاه بوعلی سینا به حجاب رابطه وجود دارد؟ روش تحقیق ، پیمایشی و همبستگی بوده است .
واژگان کلیدی رسانه ، اینترنت ، ماهواره ، تلفن همراه ، گرایش به حجاب ، دانشجویان دختر مقدمه مسئلۀ پوشش و حجاب ، جایگاه ویژه ای در مباحث روز دنیا در فرآیند جهانی شدن و پست مدرنیته دارد؛ به طوری که مرزهای فرهنگی بین شرق و غرب و مسلمان و غیرمسلمان را درنوردیده و شامل مباحث و نظریات مناقشه برانگیزی در حوزة پسامدرنیسم از قبیل سبک ، نمادشناسی ، مصرف گرایی و مسائل قدرت و بازنمود آن است .
٢. پیشینۀ پژوهش موضوع رسانه و حجاب در برخی از پژوهش ها مورد توجه قرار گرفته است که به شرح ذیل میباشد: بختیاری و فرخی (١٣٩١) در پژوهشی با عنوان «بررسی رابطۀ برنامه های شبکه ای ماهواره ای تلویزیونی و هویت دینی جوانان » به این نتیجه رسیده اند که شبکه های ماهواره ای بر هویت دینی جوانان تأثیر منفی دارند و آثار آن ، در روی آوردن جوانان به مدگرایی افراطی، ازخود بیگانگی فرهنگی و دینی، الگوپذیری از نظام فرهنگی و سبک غربی، دین گریزی و گسترش فرهنگ برهنگی مشاهده میشود.
برای نیل به این هدف فرضیه های زیر مورد بررسی قرار میگیرد: فرضیۀ اصلی: بین میزان استفاده از رسانه های ارتباطی و گرایش دانشجویان به حجاب رابطه وجود دارد.
جمع بندی یافته های این پژوهش نشان داد که بین میزان استفاده از رسانه های ارتباطی با گرایش به حجاب دانشجویان دختر رابطۀ منفی وجود دارد.