چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان آشنایی و استفاده طلاب حوزه علمیه قم از فناوریهای وب2 انجام شد. روش/ رویکرد پژوهش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است که به روش پیمایشی و با رویکرد توصیفی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل 180 نفر از طلاب حوزه علمیه قم است. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محققساخته است که بر مبنای پرسشهای اساسی پژوهش و مرور متون مرتبط طراحی و تنظیم گردیده است. یافتهها: بر اساس یافتههای پژوهش، میزان آشنایی جامعه مورد مطالعه با فناوریهای وب2 در حد کمتر از متوسط (43 درصد) و میزان استفاده آنها از فناوری وب2 نیز در حد کمتر از متوسط (38 درصد) است. از دیدگاه طلاب، استفاده از فناوریهای وب2 در زمینۀ حمایت از آموزش و یادگیری در سطح پایین (1/29 درصد) بود. افزون بر این دیدگاه آنها در مورد استفاده از فناوری وب2 در راستای ارتقای دریافت اطلاعات و ارتقای آموزش و پژوهش در سطح بالا بود. نتیجهگیری: استفاده از فناوری وب2 در حوزههای علمیه در گرو آشنایی طلاب با ابزارها و امکانات فناوری وب2 است. لذا برگزاری کارگاههای آموزشی، دورههای آموزشی، برگزاری سخنرانیها و هماندیشیها، گنجاندن برنامه فناوری وب2 در سطوح تحصیلی طلاب، استفاده از متخصصان آشنا با فناوری وب2 و ترغیب طلاب نسبت به شناخت و استفاده از فناوریهای وب2، از مواردی است که لازم است به آن پرداخته شود.
خلاصه ماشینی:
توزیع فراوانی و درصد میزان آشنایی طلاب با فناوری وب ٢ (به تصویر سفحه مراجعه شود) همان طور که داده های جدول شماره ٢ نشان میدهد، بیشترین میزان آشنایی طلاب پاسخ دهنده به ترتیب با رایانامه در حد ٣/٣٤ (٦٦/٨ درصد)، وب نوشت در حد ٢/٩١ (٥٨/٢ درصد) و گپ (چت ) در حد ٢/٦٤ (٥٢/٨ درصد) از ٥ در مقیاس لیکرت به دست آمد و میزان آشنایی با گوگل ارث در حد ٢/٤٤ (٤٨/٨ درصد) و ویکیها در حد ٢/٢٦ (٤٥/٢ درصد) از ٥ در مقیاس لیکرت در رده های بعدی قرار گرفتند.
توزیع فراوانی و درصد دیدگاه طلاب در مورد استفاده از فناوری وب ٢ در حمایت از آموزش و یادگیری (به تصویر سفحه مراجعه شود) با توجه به داده های جدول شماره ٦، پاسخ دهندگان وب نوشت را در حد ٢/٤٦ (٤٩/٣ درصد)، آراس اس را در حد ٦٢/.
توزیع فراوانی و درصد دیدگاه طلاب در مورد اثربخشی محتوای وب ٢ در ارتقای آموزش و پژوهش (به تصویر سفحه مراجعه شود) به صورت کلی بین سطح تحصیلات حوزوی طلاب با میزان آشنایی با وب نوشت ، فیس بوک، یوتیوب ، فلیکر، ویکی، پادکست ، آراس اس ، گوگل اسکولار، و گوگل ارث رابطۀ معناداری وجود ندارد؛ بنابراین ، فرض یک رد و فرض صفر پذیرفته میشود.
0 for teaching, learning and assessment in higher education: A case study of universities in Western Uttar Pradesh (India)", International Journal of Library and Information Science, 3 (11), pp.