Skip to main content
فهرست مقالات

وحدت وجود در حکمت متعالیه صدرالمتالهین شیرازی (ره) (قسمت اول)

نویسنده:

(14 صفحه - از 31 تا 44)

کلید واژه های ماشینی : وحدت ،صدر المتالهین ،کثرت ،تشکیکی ،وحدت وجود ،تمایز ،حقیقت ،نظریه ،اصالت ماهیت ،عارفان ،ماهیت ،وحدت تشکیکی ،اشتراک ،ذهن ،نظریه وحدت وجود صدر المتالهین ،فلسفه صدر المتالهین از‌آنجا‌که اصالت ،مفهوم ،اصالت وجود ،ذات ،واحد ،میان مسائل فلسفه اسلامی اصالت ،مسأله وحدت ،اسلامی ،مصادیق ،اختلاف ،اشتراک معنوی وجود ،تمایز تشکیکی ،مشترک ،نظریه صدر المتالهین ،علت

خلاصه ماشینی:

"ت. استیس-ترجمه بهاء الدین خرمشاهی، ص، 214p}بیشتر جنبه فلسفی داشته است ولی نتایجی که از بحث‌های خود گرفته‌اند در پاسخ به سؤال از رابطه خداوند و عالم هستی و اینکه آیا در وجود مشترک هستند یا نه، اختلاف دارند که با ظهور صدر المتالهین وی این آرای مختلف را با یکدیگر ترکیب می‌کند و نظریه مقبولی را مطرح میکند. خلاصه اینکه با قبول اصالت وجود این نتیجه گرفته می‌شود که تغایر وجود و ماهیت جنبه ذهنی دارد و آنچه که کاملا خارج را پر کرده است، «وجود»است، چون غیر از وجود چیز دیگر تأصل و تحقق ندارد پس حقیقت وجود یک حقیقت واحده بسیطی است. تقریر دلیل این است:از آنجا که صدر المتالهین مفاهیم را مرآت حقایق خارجی می‌داند و معتقد است که خاصیتی که یک مفهوم دارد ناشی از مصداق آن است و از آنجا که مفهوم وجود، یک مفهوم مشترک معنوی است که بصورت مشکک بر حقایق خارجی صدق می‌کند، در واقع خاصیت وحدت این مفهوم و تشکیکی بودن آن ناشی از وحدت تشکیک حقیقت وجود است. مطابق فلسفه صدر المتالهین از آنجا که اصالت از آن وجود است و آنچه در ذهم ما هست مفهوم وجود است و چون مفهوم وجود ماهیت حقیقت وجود نیست بلکه مرآت و حاکی از حقیقت وجود است و این مرآت وحدت تشکیکی دارد پس حقیقت وجود نیز دارای وحدت تشکیکی است، به عبارت دیگر از آنجا که مفهوم وجود همانند مفاهیم ماهوی نیست که داخل در حقیقت اشیاء باشد. بنابراین وجودات عینی دارای ما به الاشتراک خارجی می‌باشند که همین ما به الاشتراک مصحح حمل این مفهوم بر آن مصادیق است، اما اینکه در بین وجودات عینی تمایز نیز می‌باشد قادح به حیث مشترک آنها نیست بلکه حیثیت امتباز عین اشتراک است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.