چکیده:
در آغاز به علت انتخاب این موضوع از دیدگاه حضرت امام خمینی(قدس
سره)اشاره و سپس به عنوان مقدمه ورود به بحث، تعریف واژههای تزکیه و تعلیم(پرورش و
آموزش)و اصول تعلیم و تربیت آورده میشود.اصل بحث نیز در سه بخش با عنوانهای:کلیات،
نقش مثبت اعمال این اصل، زیان ناشی از عدم اعمال این اصل در نظام تعلیم و تربیت،
مورد بحث قرار گرفته، در پایان نتیجهگیری مختصری به عمل خواهد آمد.
خلاصه ماشینی:
"مقدمه:تعریفهای تزکیه، تعلیم و اصول تعلیم و تربیت: 1-تزکیه(پرورش): تزکیه از ماده زکا-یزکو به معنی افزایش و پاک شدن است و در اصطلاح به معنای تهذیب به کار میرود به عبارت دیگر پیراستن نفس از بدیها و آلودگیها است، که این خود باعث رشد و تعالی انسان میشود، مانند زکاة، استاد علامه طباطبائی(ره)در تفسیر آیه دوم از سوره جمعه درباره تزکیه میفرمایند:التزکیة من الزکاة بمعنی النمو الصالح الذی یلازم الخیر و البرکة 1 ترجمه:کلمه تزکیه که مصدر(یزکی)است، از باب تفعیل است که معنای نمو صالح را میدهد؛با نموی که ملازم خیر و برکت باشد.
بخش دوم:نقش مثبت اعمال و اجرای این اصل(جنبه ایجایی): 1-پرورش راه و وصول به کمال مطلوب:بر اساس دیدگاه حضرت امام(ره)بین پرورش و رسیدن به کمال مطلوب، رابطه مستقیم وجود دارد چنانکه میفرمایند:«اگر تزکیه بشود انسان، تربیت شود به تربیتی که انبیا(ع)هدیه آوردهاند، بعد از تزکیه، کتاب و حکمت هم در او به معنای حقیقی خودش در نفس انسان نقش میبندد و انسان به کمال مطلوب (1)-قرآن/سوره بقره آیه 282 (2)-الحیات(فارسی)جلد یک صفحه 196 (3)-الحیات(فارسی)جلد یک صفحه 199 (4)-صحیفه نورج اول صفحه 124 میرسد(1)».
نتیجهگیری:از آنچه از کلام و مکتوبات حضرت امام(ره)بیان شد میتوان به این نتیجه مهم رسید که بر اساس دیدگاهها و نظرات این حکیم الهی و استاد بی بدیل، «تقدم تزکیه بر تعلیم»(پرورش بر آموزش)به عنوان یک«اصل اساسی»در نظام تعلیم و تربیت اسلامی مطرح است و لذا باید در همه موارد و مراحل و در تمام فعالیتهای سیستم آموزش و پرورش کشور، راهنما و راهگشای دولتمردان و سیاستگذاران و برنامه ریزان تعلیم و تربیت، اولیا فرهنگ، مدیران و مسؤلان، مربیان و معلمان، والدین، دانشجویان و دانش آموزان قرار گیرد."