Skip to main content
فهرست مقالات

وزن ادله معارض تفسیر موضوعی در میزان نقد

نویسنده:

(14 صفحه - از 87 تا 100)

کلید واژه های ماشینی : قرآن، فهم، مفسران، نقد، تفسیر موضوعی، غایت، ساختار، خداوند، حکمت خداوند، روش تفسیر موضوعی

روی آوردن مفسران به تفسیر موضوعی-به منزله یک روش توانمند در فهم قرآن-در یک قرن اخیر بی سابقه بوده است.این اقبال، مورد نقد و احیانا اعتراض پاره‌ای دیگر از مفسران قرار گرفته است.ناقدان در سیر رد تفسیر موضوعی عمدتا بر اصل حکمت الهی و اصالت ساختار فعلی قرآن و جغرافیای توقیفی آیات و نیز پاره‌ای از احادیث که در آن از عمل ضرب قرآن به قرآن نهی شده تکیه کرده‌اند.نویسنده در این مقاله، ضمن کاوش در مناط اعتراض و مفاد نقدها، و توجه دادان به سنخ ماهیت معرفت و حیاتی و غایتی که ساختار حاضر قرآن متوجه آن است و نیز اشاره به روش تفسیر موضوعی و مبانی آن، خطاها و سستی‌های این نقدها ر آشکار کرده، و در دیگر گام، تفسیر موضوعی را مصداقضرب قرآن به قرآننیافته است.

خلاصه ماشینی: "بدین ترتیب ملاحضه می‌کنیم روش تفسیر موضوعی با این دلیلهای عقلی و نقلی معارض روبروست لذا اگر روش تفسیر موضوعی بخواهند در میان مفسران و اندیشمندان نکته بین دینی بر مسند قبول تکیه زند و قدر بیند و بر صدر نشیند، باید ساحت خود را از این اشکالات دور نشان دهد و از عهده پاسخ منطقی و درست آنها بر آید و این فهم بر ذمه روش شناس تحقیق در متون مقدس است که با حوصله و تأمل درخور، استحکام ادله معارض فوق را بیازماید و در روایات مذکور نیز از حیث توانایی معاضت آنها با روش تفسیر موضوعی کاوش نماید. اگر غایت و هدف ما درفهممنحصر شود و آن هم فهم و دستیابی به مجموع قرآن پیرامون یک موضوع فکری یا عملی، آیا می‌توانیم همان اسلوب و ساختار قرآن را در فهم و رسیدن به نظر نهایی قرآن کافی و وافی بدانیم، در مقام عرضه به جامعه بشری چطور، آیا در مقام عرضه فهم خود می‌توان دقیقامطابق ساختار قرآن عمل کرد؟در این صورت باید برای ارائه نظر قرآن پیرامون یک موضوع تفسیر ترتیبی مجموع آیات سوره‌ها را بی کم و کاست عرضه کنیم. ولی این سؤال برای من مطرح بود که اگر جایگاه آیه را در نظر نگیریم و مجرد از ماقبل و مابعد، به آن بپردازیم و با آیات دیگری، که آنها هم مجرد از ماقبل و مابعد خود شده کنار هم قرار دهیم، آیا همان معنایی را خواهد رساند که این آیه را در ارتباط با طرح کلی و ترتیی قرآن درنظر می‌گیریم، این قابل تأمل و بررسی است(مجله حوزه، شماره 38-37، ص 73، مصاحبه با حجه‌الاسلام سید محمد موسوی خوئینی‌ها) در همین زمینه، استاد عبدالکریم بی آزار شیرازی، سخن یکی از متفکران را مورد استفاده قرار داده است، ایشان می‌نویسد: ..."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.