چکیده:
بانکداری الکترونیکی از جمله مهمترین خدمات الکترونیکی در تجارت الکترونیکی است، ولی نبود ابراز مناسب برای اندازهگیری رضایت مشتریان در صنعت بانکداری، از سرعت توسعه بانکداری الکترونیک کاسته است. این پژوهش مطالعه عوامل مؤثر بر رضایت مشتریان را در صنعت بانکداری سنتی و الکترونیکی هدف گرفته است تا مشخص شود چه عواملی منجر به رضایت مشتری میشود. به این منظور، ابتدا با مطالعه ادبیات، عوامل کیفیت خدمات سنتی با شش بعد، کیفیت خدمات الکترونیک با سه بعد، رضایت مشتریان، وفاداری مشتریان و اعتماد مشتریان استخراج شده و بر مبنای آنها مدل معادلات ساختاری شکل گرفته است. جامعه آماری پژوهش را مشتریان یکی از بانکهای خصوصی تشکیل دادهاند که تعداد 242 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردید. تجزیه و تحلیل دادهها با تکنیک حداقل مربعات جزیی- مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار اسمارت پیالاس انجام گرفته است. نتایج تجزیه و تحلیل دادهها نشان میدهد که یک بعد از ابعاد کیفیت خدمات الکترونیک یعنی کیفیت تلفنبانک بر رضایت مشتریان و دو بعد از کیفیت خدمات سنتی شامل مدیریت شکایات و ملموسات بر رضایت مشتریان تأثیرگذار است. همچنین اثر رضایت مشتریان بر اعتماد و وفاداری مشتریان تأیید شده است.
خلاصه ماشینی:
"جدول 1- مقایسه بین مؤلفههای پژوهش کنونی با برخی از مطالعههای گذشته پژوهش حاضر حیدری و همکاران (b2014) حیدری و همکاران (a2014) سعیدی پور و همکاران (2012) الهواری و همکاران (2009) الهواری و وارد (2006) ژو و همکاران (2002) مدلهای رضایت مشتریان از بانکداری سنتی و الکترونیکی * * * * پاسخگویی (سروکوال) * * * همدلی (سروکوال) * * * قابلیت اطمینان (سروکوال) * * * * ملموسات (سروکوال) * * * تعهد (سروکوال) * * * مدیریت شکایات (سروکوال) * * * * دستگاههای خودپرداز * * * * تلفن بانک * * * * * بانکداری اینترنتی * بانکداری الکترونیک * خدمات اصلی * قیمت * کیفیت خدمات سنتی * ترجیج نسبت به خدمات سنتی * تجربه استفاده از خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات * سیاستهای فناوری اطلاعات ادراک شده * خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات ادراک شده * کیفیت خدمات ادراک شده * * * * * * رضایت مشتریان * عملکرد بانک * حفظ مشتریان * کیفیت خدمات ارایه شده توسط کارمندان * * * وفاداری مشتریان * * * اعتماد * تصویر ذهنی مشتریان * بانکداری پیامکی * پایانه فروش * پایانه شعب توسعة مدل مفهومی پژوهش با مرور ادبیات و بررسی مدلهای موجود در زمینه رضایت مشتریان در بخش بانکداری سنتی و الکترونیکی، مدل اولیه پژوهش (شکل 1) برای توسعه چارچوب این پژوهش ارایه شد."