Skip to main content
فهرست مقالات

خدا از دیدگاه اگزیستانسیالیسم (1)

نویسنده:

مترجم:

(12 صفحه - از 35 تا 46)

کلید واژه های ماشینی : خدا، برهان، دین، علم کلام، انسان، اضطراب، خدا از دیدگاه اگزیستانسیالیسم، بیان عجز علم کلام، مطلق، جوهر

پاول تیلیش فیلسوف و متکلم برجسته اگزیستانسیالیسم در نیمه اول قرن بیستم است.وی معتقد است که نظریات متعارف فلسفی و کلامی در مورد خدا نارساست و خدای ادیان را اثبات نمی ژکند و وظیفه علم کلام این است که امکان سؤال از خدا را فراهم و ضرورت این سؤال را تبیین، و با بیان عجز علم کلام در پاسخ به این سؤال، راه را برای وحی باز نماید.هدف:فتح بابی برای آشنایی با تضارب آزادی متکلمان غرب یا فلیسوفان آن دیار و راه‌های رویارویی متکلمان غربی با فلیسوفان در دفاع از محتویات کتب مقدس، و بطور کلی دین، و فراهم شدن هر چه بیشتر زمینه بحثهای کلامی جدید، در کشور خودمان.

خلاصه ماشینی:

"باید ترکیب کلمه وجود و خدا را از بین ببرد و اگر این کار انجام شود، علم کلام، تفسیر تفصیلی سؤال از وجود خداست، نه کوششی برای پاسخ به سؤال از وجود خدابرهانهای وجود خدا وضعیت انسان را به گونه‌ای تحلیل می‌کنند که سؤال از خدا ممکن و یا ضروری شود و ما باید در پی پاسخ این سؤال باشیم که آیا سؤال از خدا ممکن است و این سؤال از کجا برخاسته است؟سؤال از خدا ممکن است زیرا آگاهی از خدا در خود سؤال نهفته است، و این قبرای عدد چهار اثبات نمی‌کنیم و شاید منظور آیه شریفه قرآن که می‌فرماید افی الله‌شکهم همین باشد که اصلا خداوندبدیهی است و شک بردار نیست و لذا به استدلال نیاز ندارد و از اینرو با استفهام انکاری تعبیر کرده است و همینطور است بیان حسین بن علی(ع)در دعای عرفه که‌«متی غبت حتی تحتاج الی دلیل بدل علیک، کیف بستدل علیک بما هو فی وجوده مفتقر الیک، ایکون لغیرک من الظهور ما لیس لک حتی یکون هو المظهر لک؟»(1) noitcidartnoC (2) neviG (3) thguoS (4) edutiniF namuH آگاهی بر سؤال مقدمه است. این دو[در آغاز]بر وجود خدا استدلال نمی‌کنند بلکه تمام تعبیرها و تفسیرهایشان برای نشان دادن حضور چیزی مطلق در خود (fleS) یا در جهان است و اگر چنین عنصری حضور نداشت سؤال از خدا اصلا طرح نمی‌شد و حتی پاسخ و حیاتی هم داده نمی‌شد مطلق در عقل نظری به صورت صرف‌الحقیقه (8) و در عقل عملی به صورت خیر مطلق (9) ظهور می‌کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.