Skip to main content
فهرست مقالات

رهبر بصیر (2)

نویسنده:

مترجم:

(16 صفحه - از 119 تا 134)

کلید واژه های ماشینی : بصیرت، رهبر بصیر، کارکنان، سازمان، پارسونز، ارزشها، زمینه در بصیرت رهبر، اهداف، استراتژیک، وظیفه اولیه رهبران سازمان

نویسنده در ادامه مقاله، در ذیل عنوان ماهیت بصیرت، (1) به بررسی ابعاد کلیدی محتوایی در قالب سه زمینه برخورد با تغییر، اهداف آرمانی و همکاری افراد با یکدیگر می‌پردازد.وی این زمینه‌ها را بر اساس چار چوب نظری پارسونز-که مدل چهار خانه‌ای شامل مفاهیم، اهداف، ارزشهاو تلفیق در دو بعد داخلی و خارجی است-بیان می‌کند؛آنگاه می‌گوید:از آنجا که کار اساسی و وظیفه اولیه رهبران سازمان، تعریف فرهنگ سازمانی و بنای آن و درگیر کردن افراد در آن است، لذا بای این سه زمینه در بصیرت رهبر شکل بگیرند و مؤید این امر را نتایج تحقیقاتی که از سوی پیترزو و اترمن در قالب سه اصل اساسی تطبیق از طرق عمل غیر ارادی، دستیابی به هدفها از طریق کامیابی در تأمین خواسته‌های مشتریان و انسجام از طریق تعامل هماهنگ شده بین افراد ارائه شده، قرار داده است.در پایان این بخش از مقاله به بحث پیرامون بصیرت در عمل که از سه طریق استراتژیکی، تا کتیکی و اعمال(رفتار)شخصی رهبر بصیر، قابل انتقال هستند، می‌پردازد

خلاصه ماشینی:

"وی این زمینه‌ها را بر اساس چار چوب نظری پارسونز-که مدل چهار خانه‌ای شامل مفاهیم، اهداف، ارزشهاو تلفیق در دو بعد داخلی و خارجی است-بیان می‌کند؛آنگاه می‌گوید:از آنجا که کار اساسی و وظیفه اولیه رهبران سازمان، تعریف فرهنگ سازمانی و بنای آن و درگیر کردن افراد در آن است، لذا بای این سه زمینه در بصیرت رهبر شکل بگیرند و مؤید این امر را نتایج تحقیقاتی که از سوی پیترزو و اترمن در قالب سه اصل اساسی تطبیق از طرق عمل غیر ارادی، دستیابی به هدفها از طریق کامیابی در تأمین خواسته‌های مشتریان و انسجام از طریق تعامل هماهنگ شده بین افراد ارائه شده، قرار داده است. در مورد شرکت خطوط هوایی اسکاندیناوی، (6) تغییر در بصیرت جان کارلزون، (7) در رسیدن به مرز رقابت توسط عوامل زیر به دست آمد:1-تسلط به بازار متلاطم نیروی کار و استفاده از آن2-توانمند کردن کارکنان برای رویارویی با مشکلات و حل آنها (کارلزون، 1987)زمینه دوم-ایده آل(1) بصیرتهای مؤثر، در بردارنده اهدافند، هدفها نه به معنای مغایر با یکدیگر یا نهایی و تعریف شده و روشن، بلکه به معنی شرایط یا فرآیندهای ایده آل؛وقتی ساندویچ نوع U را مدیران و کارکنان مک دونالد عرضه کردند، به دنبال این ارزشها بودند که بالاتر از همه ارزشها، به هدفهای زیر دست یابند:1-ارائه خدمات کیفی2-نظافت3-قیمتو پا به پای حفظ استانداردهای ضروری که شامل روشها و فرمولهای سری می‌شود تا برای خریدران اطمینان خاطر حاصل شود که ساندویج مک دو نالد بزرگی که فرد در ارگون پورتلند (2) میل می‌کند، هیچ تفاوتی با آن ساندویچ مک دو نالد بزرگی که در مین پور تلند (3) می‌خورد، کاملا یکسان است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.