چکیده:
در رویکرد سنتی محاسبه اقلام تعهدی، برای همگن کردن از جمع داراییها استفاده میشود. همگن کردن اقلام تعهدی با سود، مفهوم جدیدی تحت عنوان «اقلام تعهدی درصدی (نسبی)» ایجاد میکند. اقلام تعهدی جزء تعهدی سود است و وقتی با سود همگن میشود برای طبقهبندی دادهها کاراتر عمل میکند. بر این اساس در این پژوهش، توانایی اقلام تعهدی سنتی و درصدی (نسبی) برای شناسایی سهام کم ارزشگذاری شده بررسی شد. بدین منظور از دو مدل پیشبینی سود «سرمایهگذار مطلع» و «سرمایهگذار نامطلع» استفاده شد. نمونه پژوهش متشکل از 158 شرکت پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران است. دوره زمانی پژوهش نیز بین سالهای 1380 تا 1389 است. یافتههای حاصل از بررسی 1160 سال ـ شرکت موجود در این پژوهش نشان میدهد که برخلاف انتظار توانایی دو استراتژی اندازهگیری اقلام تعهدی در شناسایی سهام کم ارزشگذاری شده تفاوت چندانی با یکدیگر ندارد.
خلاصه ماشینی:
یافتههای حاصل از بررسی 1160 سال ـ شرکت موجود در این پژوهش نشان میدهد که برخلاف انتظار توانایی دو استراتژی اندازهگیری اقلام تعهدی در شناسایی سهام کم ارزشگذاری شده تفاوت چندانی با یکدیگر ندارد.
[ در این پژوهش پس از اینکه سال ـ شرکتهای موجود در نمونه بر اساس هر یک از استراتژیهای اقلام تعهدی سنتی و درصدی پنجکبندی (دهکبندی) شد، در راستای فرضیه نگرش جانبدارانه به سود 1 ، از دو مدل «سرمایهگذار مطلع 2 » و«سرمایهگذار نامطلع» 3 برای پیشبینی سود آتی پرتفوهای مختلف و شناسایی سهام به اشتباه ارزشگذاری شده استفاده میشود ]7.
به عبارتی میتوان نتیجهگیری کرد که دلیل اینکه معیار اقلام تعهدی درصدی (نسبی)، سهام به اشتباه قیمتگذاری شده را شناسایی میکند این است که این معیار در مقایسه با معیار اقلام تعهدی عملیاتی سنتی چون اقلام تعهدی را به صورت درصدی از قدرمطلق سود بیان میکند، به خوبی میتواند مشاهدات با اقلام تعهدی یا جریان نقدی خیلی منفی یا خیلی مثبت را حسب مورد در پرتفوهای ابتدایی و انتهایی قرار دهد.
این مشاهدات همان مشاهداتی هستند که تفاوت پیشبینی سود آنها در دو مدل زیاد است و اینگونه است که اقلام تعهدی عملیاتی درصدی (نسبی) به خوبی آنها را متمایز میکند و در پنجک (دهک) اول قرار میدهد و بر این اساس این معیار در شناسایی سهام کم قیمتگذاری شده موفقتر است ]8[.
به اعتقاد آنها تفاوت پیشبینی سود در استراتژی اقلام تعهدی درصدی بهتر نمایان میشود و به همین دلیل این استراتژی در شناسایی سهام کمارزشگذاری شده موفقتر است ]11.