Skip to main content
فهرست مقالات

نگاهی به شعر انقلاب اسلامی

نویسنده:

(15 صفحه - از 23 تا 37)

کلید واژه های ماشینی : شعر ،انقلاب اسلامی ،شعر انقلاب اسلامی ،غزل ،رباعی ،مثنوی ،قیصر امین‌پور ،شعر نو ،قالب‌های ،باد ،قطعه ،قالب‌های رایج شعر سخن ،سخن ،حسن حسینی و قیصر امین‌پور ،قالب‌های نو ،قیصر امین‌پور و حسن حسینی ،پیروزی انقلاب اسلامی ،شعر انقلاب انواع قالب‌های شعری ،شاعران انقلاب و شاعران دوره ،شعر نو انقلاب اسلامی ،دوره انقلاب شاعران جوان ،شاعران دوره انقلاب ،گذشت ،انقلاب اسلامی کمتر به‌آن ،غزل نو ،شاعر جوان دوره انقلاب ،میان شاعران دوره انقلاب ،نوآوری ،شاعران دوره انقلاب به قالب‌های ،شعر معاصر ایران

مقاله «نگاهی به شعر انقلاب اسلامی» به بررسی کمی و کیفی شعر معاصر ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی می‌پردازد. در این مقاله از تحولات لفظی و معنایی قالب‌های رایج شعر سخن به میان می‌آید و تحولاتی که در غزل، مثنوی، رباعی، دوبیتی، قطعه، قصیده و تک بیتی به وجود آمده، مورد بررسی قرار می‌گیرد. درباره قالب‌های نو نیز که در آغاز انقلاب اسلامی کمتر به آن توجه می‌شد سخن رفته است و از تحولات که در دهه دوم بعد از انقلاب در شکل، انواع و معنای شعر نو صورت گرفته، بحث به میان آمده و در همه زمینه‌ها موفقیت یا عدم موفقیت شاعران این دوره ارزیابی اجمالی شده است.

خلاصه ماشینی:

"درباره قالب‌های نو نیز که در آغاز انقلاب اسلامی کمتر به آن توجه می‌شد سخن رفته است و از تحولات که در دهه دوم بعد از انقلاب در شکل، انواع و معنای شعر نو صورت گرفته، بحث به میان آمده و در همه زمینه‌ها موفقیت یا عدم موفقیت شاعران این دوره ارزیابی اجمالی شده است. تبم ترسم که پیراهن بسوزد ز هر دم آه من آهن بسوزد مرا فردوس می‌شاید که ترسم دل دوزخ به حال من بسوزد (در کوچه آفتاب، قیصر امین‌پور) *** دلم تنهاست ماتم دارم امشب دلی سرشار از غم دارم امشب غم آمد، غصه آمد، ماتم آمد خدا را این میان کم دارم امشب (آسمان سبز، سلمان هراتی) *** به دریا شکوه بردم از شب دشت وز این عمری که تلخ‌تلخ بگذشت به هر موجی که می‌گفتم غم خویش سری می‌زد به سنگ و باز می‌گشت (مروارید مهر، فریدون مشیری) قالب کلاسیک و نسبتا جوان چهارپاره که در بخش قالب‌های شعر معاصر درباره آن سخن گفتیم در دوره انقلاب اسلامی هم مورد توجه شاعران قرار گرفت و گونه‌های گوناگون یافت. به هر حال آنچه روشن است این است که از قالب‌های نو در دهه نخست بعد از انقلاب اسلامی کمتر استفاده شده ولی با تجربه‌هایی که شاعران جوان این دوره به دست آوردند و نیازی که به نزدیکی با قالب‌های نو احساس کردند، قالب‌های نو نیز در بین شاعران دوره انقلاب رواج یافت و بعضی از قالب‌های کهن، ازجمله رباعی، قصیده، مثنوی از رونق افتاد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.