چکیده:
این تحقیق با هدف بررسی اثر بخشی کار در اتاق تاریک بر افزایش دامنه نگهداری توجه در دانشآموزان عقبمانده ذهنی انجام گرفت. به این منظور 24 دانشآموز عقبمانده ذهنی به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی به دو گروه آزمایشی و کنترل تقسیم شدند. سپس هر دو گروه به وسیله آزمون دقت سنج تولوز پیرون به عنوان پیش آزمون و پس آزمون و پیگیری 8 ماهه مورد ارزیابی قرار گرفتند. دانشآموزان گروه آزمایش طی 12 هفته، 72 جلسه مداخله دریافت کردند. برای تحلیل دادهها از آزمون تحلیل واریانس مختلط بین-درون آزمودنیها (آمیخته) استفاده شد. یافتهها نشان داد بعد از پایان مداخله تفاوت معناداری بین نمرات دو گروه در سطح 05/0>P به چشم میخورد. در نتیجه چنین استنباط میشود که کار در اتاق تاریک باعث افزایش توجه و نگهداری توجه در دانشآموزان با عقبماندگی ذهنی شده است. بنابراین در مدارس آموزش کودکان با نیازهای ویژه میتوان از اتاق تاریک بهمنظور افزایش دامنه توجه دانشآموزان استفاده کرد.
The purpose of this study was to examine the effectiveness of acting in the dark room on attention maintenance of mentally retarded students. In this research, 24 students with mental retardation were selected, and randomly assigned in two groups of experimental and control groups. All participants were assessed by Toulouse Peyronie precision test as pre-test, post - test and follow - up (after 8 months). Students of experimental group have received 72 sessions in 12 weeks. The data were analyzed by mixed analysis of variance. The results showed that after finishing the intervention there was a significant improvement difference between the scores of the two groups in P
خلاصه ماشینی:
از طرفی نقص در توجه منجر بـه به عدم پیشرفت تحصیلی و در نتیجه شکست تحصیلی فرد میشـود (اسـکواردز و کـورل ٨، ٢٠١٤؛ پیندا و همکاران ٩، ٢٠١٤؛ گومان و گومان ١٠، ٢٠١٤؛ مانیون و لیدر١١، ٢٠١٤؛ و هیروتا، اسـکوارتز و 1- Hefziba, Merrick & Morad 2- Myrbakk & Von Tetzchner 3- Ben Itzchak, Burgin & Zachor 4- Farran 5- Francoise, Marissiaux & Nader-Grosbois 6- Hartman, Steketee , Silva, Lanning & Anderson 7- Kirk, Gallagher, Anastasiow & Coleman 8- Schwartz & Correll 9- Pineda, et al 10- Ghuman & Ghuman 11- Mannion & Leader کورل ١، ٢٠١٤).
1- Hirota, Schwartz & Correll 2- Shaffer 3- Djuric-Zdravkovic, Japundza-Milisavljevic & Macesic-Petrovic 4- Vedora & Stromer 5- Barkley 6- Hartshorn 7- Reid, Harris, Graham & Rock 8- Barlett, Vowels, Shanteau, Crow & Miller 9- Martin, & Farnum 10- Edmonds & Jeffes 11- Farasat, et al تمرین در اتاق تاریک از روش های نوین ، مبتکرانه و پراهمیت بوده و برای کار با افراد با نیازهای ویژه ازجمله آسیب دیده حسی، اتیسم و عقب مانده ذهنی بسیار مفیـد اسـت ، و منجـر بـه افـزایش هماهنگی چشم - دست ، تعقیب بینایی، پردازش بینایی، شناخت رنگ ، تقویت خودآگـاهی، افـزایش مشارکت ، تعامل و ارتباط میشود، و در درمان گفتار و زبان بسیار مؤثر است (مرکز اسباب بازیهای حسی ١، ٢٠١٢).