Skip to main content
فهرست مقالات

سیمای فرهنگی- تمدنی ملت مسلمان ایران

نویسنده: ؛

پاییز و زمستان 1382 - شماره 7 و 8 (11 صفحه - از 163 تا 173)

کلید واژه های ماشینی : پوشش در میان اقوام ،رفتار فرهنگی مصرف‌کنندگان ،رفتار فرهنگی ،استواری تاریخی ایران ،تجربه تاریخی ،تهاجم فرهنگی ،رفتار اقتصادی ،تجربه تاریخی و فرهنگی ،نوعی خاص از پوشش ،مبحث پوشش ،فرهنگی مصرف‌کنندگان ،حفظ استقلال فرهنگی ،استقلال فرهنگی ،رهبری در حفظ ،فرهنگی غرب ،تاریخی ایران ،نهادهای اجتماعی ـ فرهنگی ،تداوم و استواری تاریخی ،پوشش جامعه ،مشی نهادهای اجتماعی ،مقتضیات و طبایع مردم ،گرانبهای ملی ،شکل‌گیری پوشش ،بینش و محتوا ،تأثیر عوامل ،عنصر فرهنگی ،قرار داده ،مورد بررسی ،تشکیل می‌دهد ،قرار دهیم

نویسنده در این مقاله ابتدا، تداوم و استواری تاریخی ایران را در بستر فرهنگی و تمدن، بر پایه یکتا پرستی مورد بررسی قرار داده، و سپس با پرداختن به علل سرگشتگی انسان غربی، آن را ناشی از فقدان بینش و محتوا در زندگی دانسته، و در این ارتباط به کلام حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری در حفظ استقلال فرهنگی و مقابله با تهاجم فرهنگی اشاره داشته و یکی از مؤلفه‌های فرهنگی غرب یعنی مصرف‌گرایی بویژه امر پوشاک و نقش رسانه‌های گروهی را در ترویج آن به نحو دلخواه مورد ارزیابی قرار داده است تا از این رهگذر به نقد و تحلیل مبحث پوشش بپردازد. نویسنده بر این باور است که شکل‌گیری پوشش در میان اقوام مختلف دارای خاستگاهی مشترک بوده، اما در گذر زمان تحت تأثیر عوامل گوناگون، هر یک از اقوام نوعی خاص از پوشش را برگزیده‌اند که در واقع نماد تجربه تاریخی و فرهنگی آنان است. مقاله کلا بر چهار محور استوار است: 1. رفتار فرهنگی مصرف‌کنندگان 2. رفتار اقتصادی عرضه کنندگان 3. روش و مشی نهادهای اجتماعی ـ فرهنگی 4. عوامل اثرگذار جانبی که هدف نهایی از طرح آنها، ترویج پوشاکی مبتنی بر بایدها و نبایدهای دینی و الهام گرفته از میراث گرانبهای ملی و وجوه کاربردی متناسب با مقتضیات و طبایع مردم است.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.