چکیده:
تکواندو از هنرهای رزمی باستانی در کشور کره است که امروزه در کشور ما بسیار مورد توجه افراد جوان قرار گرفته است. هدف از انجام این پژوهش تعیین نیمرخ شاخصهای استعدادیابی در رشتۀ تکواندو (زنان) ایران است. جامعۀ آماری تحقیق حاضر کلیۀ ورزشکاران شرکتکننده در مسابقات تکواندو قهرمانی کشور در سال 1387، در ردۀ سنی نوجوانان 15- 17 سال و جوانان بیش از 17 سال بود. بدین منظور 72 تکواندوکار زن نخبه شامل نفرات: اول، دوم، سوم و سوم مشترک که بهصورت نمونهگیری هدفمند گزینش شده بودند، بهعنوان نمونۀ آماری پژوهش انتخاب شدند. با توجه به هدف پژوهش، از روشهای آمار توصیفی تعیین شاخصهای مرکزی و پراکندگی برای تهیۀ هنجارهای مربوط به هر یک از متغیرها استفاده شد. نتایج پژوهش در متغیرهای پیکرسنجی، فیزیولوژیکی، زیست - حرکتی و روانی-حرکتی، نیمرخ زنان تکواندوکار نخبه را برای استفاده در امر استعدادیابی ارائه میکند. این یافتهها میتواند معیاری مهم برای استعدادیابی باشد و ما را در انتخاب ورزشکاران مستعد یاری نماید.
خلاصه ماشینی:
"شاخصهای پیکرسنجی (قد، وزن، طول پا، طول ران، اندازه کف پا، شاخص تودۀ بدنی، درصد چربی بدن)، شاخصهای فیزیولوژیک (توان هوازی، توان بیهوازی، ظرفیت ریوی)، تواناییهای زیست - حرکتی (سرعت، انعطافپذیری، چابکی، تعادل ایستا و پویا، توان انفجاری پا)، ویژگیهای روانی - حرکتی (زمان واکنش انتخابی بینایی اندام تحتانی) و ویژگیهای روانشناختی (شامل: بخش مهارتهای پایه: تعهد، هدف چینی ، اعتماد به نفس؛ بخش مهارتهای روان تنی: آرامسازی، کنترل ترس، انرژی گرفتن، واکنش به استرس؛ بخش مهارتهای شناختی: تمرین ذهنی، طرح مسابقهای، تصویرسازی ذهنی، تمرکز، بازیافت تمرکز) متغیرهای پژوهش را تشکیل دادند.
با توجه به ضریب پراکنش و میانگین مشخص است که بهمنظور استعدادیابی در شاخصهای پیکرسنجی، پارامترهای زیر، بهترتیب، اهمیت دارند و باید ورزشکاران را بر اساس آنها انتخاب نمود: طول ران، اندازۀ کف پا، درصد چربی بدن، قد، طول پا، شاخص تودۀ بدنی، وزن جدول 1 .
نیمرخ شاخصهای روانشناختی و مقایسۀ ضریب تقریبی پراکنش پارامترهای اندازهگیریشدۀ روانشناختی تکواندوکاران نخبۀ نوجوان و جوان زن میانگین ضریب پراکنش- CV خرده معیار مهارتهای ذهنی جوان نوجوان جوان نوجوان 8/24 4/25 09/12 6/8 اعتماد به نفس مهارتهای پایهای 9/24 3/25 6/9 6/10 تعهد 6/25 8/25 9/8 4/10 هدف چینی 9/13 7/13 7/23 3/31 واکنش به استرس مهارتهای روان-تنی 2/13 2/13 7/25 3/30 کنترل ترس 4/22 8/21 5/16 7/19 آرامسازی 4/22 5/22 8/13 1/19 انرژی گرفتن 6/19 9/12 2/12 5/25 تمرکز مهارتهای شناختی 14 6/11 8/22 7/38 بازیافت تمرکز 3/13 8/21 8/33 01/22 تصویرسازی ذهنی 8/22 6/22 7/15 9/15 تمرین ذهنی 5/23 2/22 8/14 6/16 طرح مسابقهای بحث و نتیجهگیری در این بخش نتایج شاخصهای مورد نظر توجیه و بررسی میشوند."