Skip to main content
فهرست مقالات

بنیانهای نظری آزاداندیشی، دانشگاه مولد و نهضت تولید علم

نویسنده: ؛

بهار 1383 - شماره 9 (26 صفحه - از 50 تا 75)

کلید واژه های ماشینی : آزاداندیشی ،تولید علم ،عقل انسانی ،آزاداندیشی و تولید علم ،حیات انسانی ،انسان آزاداندیش ،زندگی اصیل ،آدمی در پرتو ،فرایند تولید ،اثر پذیرنده طبیعی ،اراده بر عمل ،تولید فکر ،آزاداندیشی و توسعه تولید ،هستی پرسش ،عقل آدمی ،شناخت علمی ،فرآیند تولید علم ،بنیادهای نظری آزاداندیشی ،توسعه تولید علم ،فرایند تولید علم ،آزاداندیشی و فرایند تولید ،آزاداندیشی و علم ،پرسش می‌کنم ،کشورهای توسعه‌نیافته ،آزاداندیشی و تأثیر ،کشف حقیقت ،کشورهای پیشرفته ،جهان حقیقت ،مراکز علمی ،دانشگاه‌های ممالک عقب‌مانده

«انسان» راز بزرگ هستی و رازگشای «هستی» آن چیزی است که «جهان اکبر»ش خوانده‌اند. این «جرم صغیر»؛ بزرگ‌ترین نماد قدرت هستی‌بخش جهان است؛ که در پرتو بهره‌مندی از «روح هستی‌بخش»؛ به مقام اشرف مخلوقات رسیده است و در پرتو این «روح رحمانی» است که «عقل انسانی» یافته است. همین «عقل انسانی است که او را تنها «معلول تأثیرگذار آگاه» هستی در زنجیره‌ی کنش‌های متقابل و تغییرات متقارن پدیده‌ها و پدیدارهای جهان معرفی می‌سازد. از همین‌رو، انسان تنها یک اثر پذیرنده طبیعی و اثرگذار جبری در چرخه‌ی حیات به حساب نمی‌آید گاه او را در «معاونت خالق» در مقام «جانشین وی» در جهان نظاره‌گریم و در مواقعی وی را در «مخالفت با خالق» در مقام «تابع شیطان» به نگاه می‌نشینیم؛ در هر دو جایگاه وی تنها یک «اثر پذیرنده منفعل» نیست بلکه «اثرپذیری فعال» است؛ که در پرتو فعالیت خود؛ در فرایند گذر زمان پاسخ‌های اثرگذار خود را در قالب‌های مختلف فرهنگ‌ها و تمدن‌های بشری به منصه ظهور می‌رساند. بنابراین، باید تأکید کنیم: انسان تنها یک «اثر پذیرنده طبیعی» نیست؛ آنگونه که موجبیتی سخت وی را احاطه کرده باشد؛ باید قبول کنیم: «به آنچه می‌کنیم «علم» و به آنچه می‌خواهیم «ایمان» داشته باشیم». شاید بتوانیم بگوییم: بنیاد آزاداندیشی در «نقد متعقلانه»، «ارزشیابی عالمانه» و «رفتار شجاعانه» مستقر است. خداوند با دمیدن «روح الهی خویش به «کالبد زمینی» آدمی؛ به او آزادی بخشید؛ انسانیت انسان در گروه همین «آزادگی» اوست؛ «عقل» این رستنگاه عالیه «حیات انسانی»، هسته‌ی اصلی آزادی او در مقام ذهن شناساننده «آزادی» است؛ «علم» به عنوان «محصول تکاپوی عقلانی آدمی» در گستره‌ی حیات دنیوی وی؛ گسترش دهنده و تعمیق بخش «آزادی» است و «عدل» در مقام «مهم‌ترین نیاز» آدمی، «امنیت بخش آزادی» است. و «دین» در مقام «آئین وحیانی در گسترش عدالت رحمانی»؛ مأموریت دارد تا از حریم حرمت آزادی، دفاع نماید؛ چرا که خداوند فرمود: «ما تمام رسولان خویش را با بینه روشن و میزان فرستادیم تا در زمین عدالت را گسترش دهند» پرسه «مقاله» حاضر بر آن است که با چنین نگرشی در چارچوب «نهضت آزاداندیشی و تولید علم» به کاوش در «بنیادهای نظری آزاداندیشی و تأثیر آن در فرایند تولید علو و ساحت دانشگاه» بپردازد و خطوط زرین «زندگی اصیل روشنفکری» را به عنوان حیات معنادار و طیبه‌ی برترین مخلوق هستی باز شناسد.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.